Dagens spårträning

Efter dagens spår med Lykka inser jag att spåren nog får ligga ännu längre än ca 15 minuter för att hon ska lugna ner sig mer.
Hon är ju så himla ivrig och rusar iväg och blir lätt av med spåret.
Problemet är dock slutet då hon försöker hitta leksaken genom syn och vindvittring och blir helt galen om hon inte inte hittar det på det viset. Springer fram till allt möjligt hon ser för att se om det är slutet. Förstår inte att nosen måste ner i backen igen för att hitta slutet. Hon känner ju vittringen av leksaken, men kan inte lokalisera den riktigt med nosen uppe.

Har även bestämt mig för att lägga längre spår. Idag lägger jag dom mellan 30-50 meter, men jag får nog utöka till upp emot 100 meter. Det beror lite på hur länge jag låter det ligga förstås. Får prova mig fram.

Det ena spåret jag la idag fick en liten liten vinkel vilket gick bra med lite hjälp.

Igår försökt jag även lite apportering av träapport. Det gick superbra, hon tar den gärna både från handen och från marken, men som de flesta hundar (framförallt valpar) tuggade hon på den innan jag hann ta den igen. Nä, vi fortsätter med metallapporten ett tag till.
Metall-apporten har hon än så länge bara plockat upp från marken och där jag lägger berömmet när hon har nosen på rätt ställe på apporten. För trots att det är en metallapport tycker Lykka om att tugga på "ringarna" och tar den gärna i munnen via ringarna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0