Wow-upplevelse!

Var ute och spårade med Lykka idag igen och jag säger bara WOW!!!
VILKEN SPÅRHUND hon kan bli!!!!
Idag var hon verkligen otroligt duktig, trots att hon var ganska het.

Spåret var ca 100 m långt med 2 små vinklar åt vänster OCH gick över en grusstig!!!
Det låg ca 20 minuter.
Och det jag gjorde annorlunda idag var att under tiden spåret låg till sig så tränade jag lydnad med Lykka.
Vi tränade då att sitta i rätt postion, fot - rätt position, inkallning, läggande/sättande under gång, platsliggning, inkallning - tempo och vittringsapport nu med 2 pinnar.

Måste även här få skryta lite eftersom hon var så himla duktig. Inte bara på momenten vi tränade utan även för att vi tränade en liten bit ifrån en hundrastgård och när vi började träna kom där dit en tjej med en siberian husky-valp som var ungefär lika gammal som Lykka. Jag tror inte ens Lykka upptäckte dom under hela tiden vi tränade!!!! Hon var så fokuserad på mig :-) Och hundgården var kanske 20-30 meter därifrån var vi tränade!!! Hon är otrolig!!!

Vittringsapporten har jag ju tidigare lagt ut en med min doft som hon fått leta upp i högt gräs. Häromdagen la jag ut en med min doft och en neutral pinne. Men denna gången gömde jag dom inte. Hon var först på den neutrala pinnen men gick snabbt över till den med min doft :-) Likadant var det idag. Men idag var hon ännu mer taggad för att vi hade korvar som godis så hon tog den neutrala pinnen i munnen innan hon nosade på "min" pinne och bytte.

När vi väl gick ut i spåret var hon inte riktigt lika het som vanligt. Jag släppte på henne från sidan, dvs hon fick leta upp spåret själv och välja håll. Först sprang hon bara över men insåg ganska snart att det fanns en doft någonstans och vände själv tillbaka, bakspårade 3-4 steg innan hon vände och gick klockrent i spåret. Första vinkeln tog hon galant och bara fortsatte. Sen kom det svåra med den lilla grusstigen vi skulle över. Jag hade markerat mycket väl precis innan stigen och direkt efter stigen. Hon kom av sig lite där men fick upp doften mycket snabbt och fortsatte till nästa vinkel som oxå gick galant och sen bara rusar hon mot slutet :-)

Nu använder jag mig bara av koppel, men ska nog gå över till längre spårlina så hon verkligen får chansen att själv reda ut ifall hon kommer ur spåret. Det är ju väldigt begränsat nu.

Men i det stora hela var hon helt fantastisk idag och det bara vara en sån WOW-upplevelse för mig!

Sen måste jag även nämna platsliggningen. Inte för att den var sensationell på några sätt, jag går ju inte så långt ifrån henne o hon ligger ju inte så länge. Men här märker man vilken klippa Ronja är och hur stor nytta man har av en mycket stabil, äldre hund. För Lykka härmar Ronja på platsliggning och sittning. Ligger Ronja där, så är det okej att matte går en bit ifrån. Vi tränar givetvis plats även utan Ronja, men så länge det går vill jag ha Ronja med för att visa Lykka att platsliggning är tryggt och trevligt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0