Fotbollstårta nr 2

Göran fyllde år förra veckan och bjöd på kalas idag  och som överraskning skulle jag baka en tårta.
Göran är ett stort Helsingborg-fan (jaja, även Rögle-fan) och är mäkta stolt nu när HIF tagit SM-guld, så tårtan var ganska given; en fotbollstårta med HIF på.
Även en liten svart katt fick pryda tårtan då dom är stora katt-vänner och alltid haft katter, mamma och Göran.
Förutom tårtan hade jag även med vaniljkanelbullarna jag bakade häromdagen.


Tårtan!
Vaniljbotten
Chokladbotten
Caffe latte-mousse
Vaniljkräm
Spacklad med mjölksmörkräm (kondenserad mjölk)
Täckt med sugarpaste

Recept!

Caffe latte-mousse
1/2 dl starkt kaffe
100 g mörk choklad
1 äggula
3 dl vispgrädde

Häll det varma kaffet i en liten kastrull. Bryt chokladen i bitar och låt den smälta i kaffet över svag värme.
När chokladen är helt smält, dra åt sidan och rör ner äggulan. Låt svalna.
Vispa grädden löst. Rör ner chokladen i grädden och blanda försiktigt. Häll upp i glas eller portionsformar. Låt stelna i kylen minst 3 timmar. Garnera med chokladböna eller flisad choklad före serveringen.

Vaniljkräm
5 dl mjölk, 3%
1 st vaniljstång
1.5 dl strösocker
7 st ekologiska äggulor
1.5 dl maizena
50 g mjukt smör

Dela vaniljstången på längden med en vass kniv och skrapa ur fröna. Lägg både skal och frön i en kastrull tillsammans med mjölken. Koka upp.

Vispa strösocker, äggulor och maizena luftigt med elvisp. Slå över den heta mjölken under vispning.

Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp försiktigt under vispning. Så fort blandningen börjar tjockna, häll snabbt över i en kall skål.

Tillsätt smöret, låt smälta och kyl krämen i isbad eller kyl. Rör då och då i såsen så att det inte bildas skinn.

 

Mjölksmörkräm
Receptet hämtat hos Tove
1 burk kondenserad mjölk (397 g)
450 g saltfritt smör, rumstempererat

Vispa ihop mjölken och smöret i ca 5 minuter till en slät kräm.
Denna räckte gott och väl till min fotbollstårta och blev mycket över som jag frös in.



Hur det än blev med allt så uppskattades tårtan enormt, både designen och smaken.
Och själv tyckte jag att caffe latte-moussen var rent ut sagt - skitgod!!! Rekommenderar varmt andra att prova den!
Och även kanelbullarna blev mycket uppskattade kan jag tillägga!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0