Kanelbullens dag?

För mig är det kanelbullens dag alla dagar jag är sugen på att äta eller baka kanelbullar :-) That's it!
Så nu hann jag ju inte baka några just på kanelbullens dag, men idag hade jag lite tid över och jag hade funderat ut något extra spännande i smakväg.
Nämligen kanelbullar med kesella vanilj och fyllda med vaniljkräm (som jag dagen till ära färgat rosa).
Som dekoration hade jag pärlsocker och skimrande rosa strössel!

Och kan bara säga att dom blev helt helt ljuvliga!
Och hade jag inte varit så rädd för att vaniljkrämen skulle rinna ut när dom var i ugnen så hade jag lagt på betydligt mer kräm. Nästa gång ska jag göra det för det blev en helt underbar smak.

Och vaniljkrämen hade jag gjort själv av äkta vaniljstång.


Här är det ljuvligt goda kanelsnäckorna med massor av vaniljsmak :-)

Receptet är taget från Kungsörnens mjölpaket men där jag i degen även lagt till 2 dl kesella vanilj och istället för vanligt vetemjöl använder jag Vetemjöl Special som gör bullarna mer luftiga och de jäser bättre.
I bullarna hade jag både smör, socker och kanel men även rosafärgad hemmagjord vaniljkräm.

Vaniljkräm
5 dl mjölk, 3%
1 st vaniljstång
1.5 dl strösocker
7 st ekologiska äggulor
1.5 dl maizena
50 g mjukt smör

Dela vaniljstången på längden med en vass kniv och skrapa ur fröna. Lägg både skal och frön i en kastrull tillsammans med mjölken. Koka upp.

Vispa strösocker, äggulor och maizena luftigt med elvisp. Slå över den heta mjölken under vispning.

Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp försiktigt under vispning. Så fort blandningen börjar tjockna, häll snabbt över i en kall skål.

Tillsätt smöret, låt smälta och kyl krämen i isbad eller kyl. Rör då och då i såsen så att det inte bildas skinn.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0