Cesar Millan - Dog whisperer

Har precis varit och tittat på seminariet med Cesar Millan på Malmö Arena.
Wow, han är ju bara så bra.
Folk får säga vad dom vill och tycka vad dom vill, men jag tycker INTE han är någon djurplågare!

Man får se till de förutsättningar han har när han jobbar med sina "klienter", tycker jag.
Han jobbar i USA där andra förhållande och lagar gäller mot här.
Han jobbar med människor i USA som tydligen är helt korkade vad gäller djurhållning i allmänhet och hundar i synnerhet.
De fall de visar på TV är ju alltid de mest extrema.
Han jobbar oftast med hundar som ingen annan ens skulle få tanken att ta i eller klappa.

Jag tycker han har en sund inställning till hundar och det vi kallar allmänlydnad.
Att han använder metoder som kanske inte är tillåtna eller kontroversiella i Sverige kan man ju inte klandra honom för när det är tillåtna i USA och att han måste få de amerikanska hundägarna med sig för att få dom att jobba med sina hundar.
Alla de som sett programmen kan nog hålla med om att i 90% av fallen är hundarna understimulerade och ägarna går sällan eller aldrig ut och rastar dom.
Att han använder sig av "treadmill" är väl ingen höjdare, men för att få hundarna något motionerade och låta ägarna se att motion är en lösning till mycket är jag helt med honom att använda det. DÄR - i USA. Här har vi en helt annan inställning till hundar och hundhållning och de allra flesta vet om att hundar måste ut och de allra flesta svenskar går oxå ut med sina hundar regelbundet.

Nä, lyssna på honom, läs hans bok, sätt er in i hans tänk, så ser ni att han har en sund inställning till hundhållning.
Sen är inte hans metoder vetenskapligt utvärderade och det är heller inget han säger något om.

I pausen visades ett avsnitt av South Park där man gjort en parodi av Cesar Millan och hans fru där han ska uppfostra sin son. Så otroligt roligt. Hoppas verkligen jag kan se avsnittet på svensk TV :-D


Cesar och Daddy


Kommentarer
Postat av: Karin Stenlund

Jag håller fullkomligt med Dig av hela mitt hjärta! Eftersom jag arbetar på en Veterinärstation som assistent och dagligen får uppleva "problemet" aggressiv hund med Husse/Matte som inte förstår att det brister i deras "roll" som ledare...utan skyller på att han/hon tycker inte Om...OSV!

Enligt Mig är Cecar bäst inom hela hundvärlden!

Mvh Karin!

2012-01-30 @ 19:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0