Ronja har ont :-(

Just nu är det inte kul att se Ronja.
Hon verkar ha stora problem med sina höfter.
Nästa vecka blir det veterinären!
Men det är mest på kvällarna problemen syns. Efter att hon legat och ska resa sig hänger inte det ena bakbenet med. Det ser helt avdomnat ut. Hon kan inte stödja på det och försöker hon så liksom "ramlar" benet in under henne! Märker även när vi är ute att hon inte går/travar rent. Det går inte riktigt att avgöra vilket ben hon haltar på men jag tror att det är bägge bakbenen och att det därför ser konstigt ut.
Jag har ökat dosen av glukosamin nu, men det verkar inte göra någon nytta, så jag får väl åka till veterinären med henne och få något annat utskrivet. Denna vintern har oxå varit lång och kall och tror det påverkar hennes leder mycket.
När man har ett hund som man vet inte lever lika länge som oss så är det just sånt här man bävar för när det blir gamla. Man vill ju inte att de ska vara sjuka och lida och ha ont. Dessutom är det vår skyldighet att se till att dom inte gör det, på ett eller annat sätt.

Uppdatering om Ronja kommer när jag pratat med veterinären!


--------------------------------------------------------------------------------


Häromdagen gjorde jag en himla god lax-rätt som jag bara måste dela med mig av här. Receptet är hämtat från Fredrik Paulúns bok "Paulúns GI-månad" och ska då vara nyttigt och med lågt GI. Däri finns fantastiskt många goda rätter som jag ofta lagar till oss. Många goda soppor och Thai-mat :-)


Rårissallad med japanska laxkuber - 2 portioner

1,5 dl råris (jag hade inte det hemma så jag tog Kamutvete istället)
300 gr laxfilé som skärs i kuber (ben- och skinnfria)
Teriyakisås
Furikake alt. sesamfrön
8 körsbärstomater, halverade
1/2 röd paprika, tärnad
1/2 grön paprika, tärnad
en bit zucchini, tärnad
1/2 liten rödlök finhackad
1,5 msk olivolja
1/2 msk balsamvinäger
örtslat
(sambal olek efter smak)

Koka riset och låt det sedan kallna.

Häll teriyakisås på en tallrik och doppa laxkuberna i den. Strö furikake/sesamfrön på kuberna. Stek dom i ugnen på 200 graders värme i ca 15 minuter.
Blanda det kalla riset med grönsakerna och häll över oljan och vinägern. Smaka av med lite örtsalt.
(Jag blandade även riset med sambal olek eftersom vi vill ha lite sting i maten och det blev supergott).
Servera rårissalladen i en grund salladsskål med de varma laxkuberna överst.

Gott och enkelt! Smaklig spis!

Kommentarer
Postat av: jenny

Tråkigt att höra att Ronja inte mår så bra!! Hoppas lite vårvärme kan pigga upp henne. Kram

2011-03-06 @ 08:59:31
URL: http://www.mollanochmig.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0