Thailändsk räksoppa

Lagade en underbart god räksoppa idag som jag vill dela med mig av receptet.
Älskar ju kombinationen kokosmjölk och röd curry, så då kan det absolut inte bli fel :-)

Thailändsk räksoppa
4 portioner

500 g räkor med skal
2 dl strimlad purjolök
3 dl strimlad blekselleri (själv bytte jag ut mot rättika)
1 röd paprika i tärningar
1 röd pepparfrukt finhackad
3 msk olivolj
4 tsk röd curry
5-6 stora champinjoner
5 dl räkspad
2 dl kokosmjölk
1/2 tsk salt
1 lime (saften av och ev rivet skal)

Rensa räkorna och koka av skalen i 6 dl vatten i ca 10 min under lock. Sila bort skalen.
Fräs grönsakerna i olja med curry i 5-10 min.
Häll på räkspad, kokosmjölk, salt och limesaft. Koka under lock 20-30 minuter.
Smaka gärna av med fisksås.
Fördela räkorna i 4 tallrikar och häll över soppan.
Servera!


Vi var ute i skogen idag och letade lite svamp.
Förvånande nog hittade vi inte så mycket, men det vi hittade ganska mycket av var blek taggsvamp.
Blek taggsvamp tycker jag själv är en höjdare i klass med kantarell och kanske t.o.m något godare.
Det var otroligt kul att hitta så mycket. Normalt brukar jag bara hitta en handfull av taggsvamparna men vi fick nog ihop en 6-7 dl.
Några få kantareller slank oxå ner i korgen.

Sen gjorde jag ett jättefynd av en raritet :-) - Fjällsopp!
Roligt att hitta något så ovanligt. Det är ingen matsvamp men den ser mycket ovanlig ut och är ju ovanlig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0