Äntligen...

...lyckades jag få till något som kan kallas macaron.

Den blå varianten är den jag gjorde i går som i och för sig blev bra men inte ville lossna från bakplåtspappret eftersom dom var så extremt kladdiga inuti. Räddade några stycken!
De gula gjorde jag idag och visst ser det ut som om dom spruckit men det har dom inte alls. Dom blev nästan helt perfekta och med min goda lemon-curd smörkräm emellan är dom faktiskt helt gudomliga :-)
(Säger jag nu, skulle hört mig själv för några månader sedan *hahahaha*)

Felet med de blå var förmodligen att jag hade i för mycket hushållsfärg, smeten blir alldeles för lös då. Men idag har jag varit och shoppat på Ultimate Cake och bla köpt fler pasta-färger, så nu ska väl inte det bli problemet framöver. För macarons kommer jag att göra fler av. För trots att dom är lite svåra, så är det ganska simpelt att röra ihop smeten och spritsa ut dom!

Eftersom jag nu har bakat  macarons flera dagar i rad hade jag massor av äggula över, så jag bestämde mig för att göra en hemmagjord vaniljkräm. Har aldrig gjort det, men det verkar ju inte alltför svårt enligt alla bloggar och recept. Jag valde att ta Leilas recept och göra efter det.
Jag gjorde allt man skulle och så ska man värma upp allt tills krämen börjar tjockna och därefter hälla i en kall skål och kyla med en gång. Jag visste inte hur tjockt tjockt skulle vara. Ska det vara färdigt tjockt, eller ska den stelna ännu mer i kylen???
Så det blev ju inte så bra, den verkade inte stelna till en tjock kräm i kylen, så till slut fick jag panik. Vad gör man? Det var ju inte så billiga saker i den!
Lösningen blev gelatin!!! Gillar ju inte gelatin då det är gjort av gris, men använder det ibland ändå. Vet att det finns vegetariska alternativ, tom på Coop Forum, men har inte provat det än. I alla fall verkar det fungera. *puh*

Och sen gjorde jag ännu mer :-) Har haft ett riktigt ryck idag.
Såg ett recept på hemmagjort jordnötssmör och ville testa. Verkade så himla simpelt.
Sagt och gjort, iväg och köpa jordnötter. Kom hem och såg att jag fått tag i en påse cashewnötter. Nåja, det är ju oxå jättegott så varför inte pröva med cashewnötter???
Och det blev fantastiskt gott.

För någon som vill prova, för det var verkligen ursimpelt så kommer receptet här:

Jordnötssmör (alt cashewnötssmör)

5 dl jordnötter/cashewnötter
2 msak rapsolja

1) Mixa nötter och olja i en mixer med kniv tills blandningen är så slät du vill ha den
2) Häll på burk och förvara i kylskåp



Kommentarer
Postat av: Annika

Mandelsmör är också galet gott, görs på samma sätt. Antar att man kan göra smör på de flesta nötter, kanske justera mängden olja efter hur feta nötterna är.

2011-09-08 @ 15:32:36
URL: http://citronanka.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0