Vad är fel?

När jag nu bakar rätt så mycket tårtor, tidigare var det mest andra kakor, muffins och pajer, så har jag ännu inte hittat ett bra recept på tårtbotten.
Googlar och tittar på massor av bak-bloggar där det finns många bra och enkla recept och tips på tårtbottnar, men dom funkar tydligen inte för mig.

Först har jag provat tårtbotten a la "3 lika", dvs man mäter upp lika delar ägg, socker och mjöl. Ibland har den tårtbotten funkat och blivit jättefin, men oftast oftast har den sjunkit ihop när jag tagit ut den ur ugnen, trots att den verkligen har stått sin tid och dessutom mer för att vara på den säkra sidan. Jag har inte heller öppnat ugnen de första 20 minutrarna!

Idag provade jag Leilas tårtbotten, 4 ägg, 1,5 dl socker, 1,5 dl mjöl. Leilas recept brukar man ju kunna lita på. Och tårtbotten ser superfin ut i ugnen, men 5-10 minuter efter jag tog ut den så sjönk den oxå ihop :-(

Vad gör jag för fel???
Har inte öppnat luckan tidigare. Låter den stå något längre för att den verkligen ska vara klar och gör allt annat som står i receptet!!!! Vispar i 10-15 minuter så det verkligen blir vitt och pösigt, rör ner mjöl som det står. Allt gör jag rätt tycker jag, men ändå så händer sånt här!!!!

Jag ska ju ha en hög tårta!!!!! Blir galen. Nu måste jag göra ytterligare en!!!

Några tips????



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0