Ugnsbakad sötpotatis med chorizo-sås

För någon vecka sen fick vi ett litet reklamhäfte från Arla med massa recept i.
Där hittade jag något som lät spännande som vi lagade idag; sötpotatis med chorizosås. Den här rätten går även utmärkt att göra med veg chorizo, men då hade jag nog haft i en chilipepparfrukt i såsen för att få lite hetta i den, då jag inte tycker att vet chorizo har så mycket smak!

Sötpotatis är något som fler borde upptäcka, mycket mycket god smak, påminner mer om morot än potatis och den är bara på mycket långt håll släkt med vår vanliga potatis och den är mycket nyttigare.

Det var mycket gott och för er som inte har det här lilla reklamhäftet kommer nu receptet här, något modifierat eftersom jag nästan alltid tycker att alla recept innehåller alldeles för lite grönsaker.

Ugnsbakad sötpotatis med chorizo-sås, 4 portioner

750 g sötpotatis
2 rödlökar
6-7 champinjoner
300 g chorizo (själv använder vi hot), skivad
lite vitkål, hackad
en näve sockerärtor, hackade
1,5 dl matlagningsgrädde

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.
Tvätta potatisen. Skala och klyfta potatisen, lök och champinjoner.
Lägg allt i en stor skåp och häll över olivolja så det täcker alla grönsaker.
Lägg över på en plåt med bakplåtspapper och salta.
Stek i mitten av ugnen i ca 15 min eller tills alla grönsaker känns mjuka.
Fräs korv, vitkål och sockerärtor. Tillsätt grädde och koka ihop i 3-4 minuter.
Salta och peppra.
Servera de ungsgrillade grönsakerna med såsen



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0