Toblerone cupcakes :-)

Igår var jag ju igång ordentligt, så passade på att baka några cup-cakes där jag funderat ut om dom kunde bli goda! Nämligen cup-cakes fyllda med tobleroneganach och med frosting av creme cheese! Och dom blev gudomliga :-D
Bjöd svärmor och svägerska på dessa godingar och dom verkade gilla dom :-)


Grundreceptet på muffins var hämtat från Leila, men jag var väl inte jättenöjd med smaken, eller avsaknad av smak, trots att jag förutom äkta vaniljsocker även hade vaniljessens i för att få en mustig vaniljsmak. Men tyckte inte det blev riktigt så. Men annars var dom goda.

När muffinsen var klara skar jag ut ett litet hål i dom och fyllde med tobleroneganach.
100 g toblerone, delad i mindre bitar
1 dl grädde (jag använde havregrädde som är så himla gott)
Värm grädden till nästan kokpunkt, häll grädden över chokladen och rör om tills chokladen smält.
Ställ in i kylen. Vill man ha den som fluff går det bra att vispa chokladgrädden när den stelnat i kylen, annars klicka bara i chokladen i muffinsen.

Ovanpå hade jag en helt vanlig creme cheese frosting med lite strössel.
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft
100 g naturell färskost (typ Philadelphia)
Rör ihop allt till en krämig smet och spritsa direkt på muffinsen. Ställ muffinsen i kylen direkt så inte frostingen "smälter".



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0