Kanelbullens dag!

Eftersom alla bak-bloggar så fint och inspirerande påtalar att det är kanelbullens dag idag (precis som om det undgått någon) så får jag väl oxå göra ett inlägg om det.
Ja, inte för att jag hunnit baka några idag, men målet är att hinna innan dagen är slut, annars får det bli imorgon.
Men för att det nu ska handla om kanelbullar här så tänkte jag bara berätta om de jag gjorde för några månader sedan och blev så fantastiskt goda, nämligen kanelbullar med lemon-curd i smeten.

Jag använder mig alltid av receptet som finns på Kungsörnes mjölpaket, men tillsätter alltid 2 dl kesella i smeten och ökar mjölet något. Jag använder dessutom alltid vetemjöl special som jag tycker gör bullarna större och luftigare.
I dessa kanelbullar hade jag dessutom ca 1 dl lemon-curd i själva smeten och dom blev bara så suveränt goda. Kanske man kan öka till 1,5-2 dl lemon curd för att få ännu mer lemon-smak.
Idag hade jag dock tänkt baka en ny variant av de goda kanelbullarna. Den som väntar får se (vad det blir av baket) :-)

Traditionella kanelbullar med lemon-curd i smeten



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0