Bagels-bak

Eftersom jag glömde stänga av mitt alarm till väckarklockan, i går morse, så vaknade jag jättetidigt idag. Behövde inte komma iväg förrän kl 12 så att vakna kl 7 var ingen höjdare. Och att ligga kvar i sängen och dra sig är inte att tänka på när man väckt en liten valp - Lykka ville ut och busa nuuuu!!!!! Det vara bara att pallra sig upp och bege sig ut en runda.
Men något gott kom det ut av det här. Tänkta jag skulle baka bagels till en sen frukost / brunch. Har aldrig gjort såna tidigare men velat länge, så nu blev det av.

Men måste säga att trots att bagels är mycket goda, så var det ganska jobbigt och krångligt jämfört med många andra bullar som är minst lika goda. Men nu har jag ju testat.

Gjorde mina bullar efter Leilas recept, men bytte ut en hel del av vetemjölet till krossade linfrö, sesamfrön, rågmjöl och dinkelmjöl. Det utgjorde ungefär hälften av mjölet. Så dekorerade jag vissa med pumpafrön och vallmorfrön.


Kommer jag att baka bagels fler gånger?
Nja, kanske, men det dröjer nog ett bra tag!
Med totalt 2 timmars jäsning, koking och 20 minuter i ugn tycker jag det är väl mycket tid som går åt att vänta innan man får äta frukost!!!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0