Karins suveräna cup-cakes med hallon och vit choklad

Efter förra veckans nybörjar cup-cakes-bak har jag hela veckan varit så himla inspirerad att göra ytterligare cup-cakes försök. Försökte tänka ut något jag själv kunde skapa, vad jag tycker om o ha det som en cup-cake. Så då minns jag några muffins som jag bakade för några år sedan som är något av det mest himmelska jag ätit. Kom då att tänka på mina goda hallonmuffins med vit choklad! Och dom blev en succé hos alla. Så nu tänkte jag att man kanske kunde ta det receptet och göra cup-cakes av dom med en hallonfrosting på dom. Så sagt och gjort.

Bakade då hallonmuffins med vit choklad och gjorde en supergod hallonfrosting till. Tyvärr så misslyckades jag lite med frostingen, den blev en aning för lös. Men tyvärr hade jag inte tillräckligt med florsocker hemma så jag kunde inte göra den "hårdare". Men smaken var det ju inget fel på.
Och blev dom goda då????
Jaaaaaaaaaaaaaa.......................!!!!

Receptet kommer här och om någon nu endast vill göra dom som vanliga muffins så rekommenderar jag det varmt (men då ska de göras i amerikanska muffinsformar = stora). Med frostingen blir det ju lite jobbigare att frysa dom, men som vanliga muffins fungerar dom utmärkt att frysas och är super super super goda!

Hallonmuffins med krossad vit choklad

8 portioner stora muffins eller 12-15 st mindre cup-cakes

150 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1/2 dl mild yoghurt, 3% fetthalt - ej mager
3 dl vetemjöl (själv använder jag alltid vetemjöl special vid bakning som gör att det jäser mycket bättre och är mer proteinrikt)
2 tsk bakpulver
2 dl hallon
150 g vit choklad, grovhackad
1 dl grovhackade valnötter (jag är inte så förtjust i valnötter så jag tar hackad mandel istället)

Vispa ägg och socker pösigt. Häll i yoghurten i ägg-socker-blandningen.
Smält under tiden smöret och häll i det i ägg-socker-blandningen under omrörning. Börja med ytterst lite smör under kraftig omrörning. Var noga, annars skär det sig (muffinsarna blir iofs goda ändå).
Blanda vetemjöl och bakpulver i en separat bunke. Häll i chokladen och valnötterna bland de torra ingredienserna. Vänd i de torra ingredienserna i ägg-socker-smörblandningen.
Häll i de frysta hallonen sist, alternativt tryck i 2-3 st per muffins när du hällt upp smeten.
Häll upp till två tredjedelar i muffinsformar.
Grädda i 180°C i 20 min.

Hallonfrostning

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl hallon, frysta halvtinade som krossas med en sked
100 g phiadelphiaost
Lite röd karamellfärg om man vill
Strössel eller blommor till garnering

Rör smör, florsocker, vaniljsocker, hallonkross (ev karamellfärg) och phiadelphiaost krämigt. 
Bred frostingen på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.



Och så här blev dom :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0