Cup-cakes!

Idag har jag helt och hållet jobbat hemifrån så jag har haft tid att baka!!!
Jag har inte bakat på evigheter och en av anledningarna till det är att vi försöker att inte äta såna onyttigheter som kakor och dylikt. Och om man bakar så visst kan man äta en och annan, men det blir ju ofta så himla mycket kakor vid bak! Och vi har en så himla liten frys så det får aldrig plats något i den :-( Eller rättare sagt; den är alltid proppfull med mat!

I alla fall fick jag sån inspiration igår att baka, så idag bakade jag för första gången cup-cakes.
Muffins har jag bakat tusentals gånger med fantastiska resultat. Men just cup-cakes med sin frosting var både nytt och spännande och lite nervöst. Nu spritsade jag inte på frostingen så det blev ju inte lika fint som de man köper på kondis, men det dög!

Receptet lånade jag av
Leila Lindholm men modifierade lite och jag tycker resultatet t.o.m blev lite bättre :-)


Choklad cup-cakes med överraskning

3 st ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil (hade inte det hemma så tog ca 1 dl turkisk yoghurt)
2 msk kallt kaffe
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao av god kvalitet
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %
Bitar av nougat att stoppa ner i fyllningen (min egen idé som blev super super)


Chocolate frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker (tyckte jag lät för mycket så tog endast 2,5 dl!)
1 tsk vaniljsocker
0.5 dl kakao av god kvalitet
100 g phiadelphiaost
1 msk varmt kaffe
Rom essens efter behag (min egen idé som verkligen piffade upp det)
Strössel till garnering (fungerar bra med kokosflingor om man inte har strössel)

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten), häll den sen i smeten och blanda väl.
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Stick ner en bit nougat i mitten på varje form.
7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

Chocolate frosting:
8. Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet (och ev essens).
9. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med strössel.


Mina goda cup-cakes


Kommentarer
Postat av: Jenny

Ser jättegoda ut! :D (fast att det är choklad hihi!)

2011-03-02 @ 18:10:32
URL: http://bananerochpopcorn.blogg.se/
Postat av: Linda, Foppa och Lidas

mumsigt värre, har man väl börjat baka cupcakes är det kört, det går inte att sluta

2011-03-02 @ 22:21:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0