Blomkålsgratäng

Anders tycker jag ska dela med mig av mina mat-recept här eftersom jag lagar så god man (???)
Gjorde en härlig blomkålsgratäng idag som jag då tänkte dela med mig av :-)



Blomkålsgratäng, 4 pers

1 stort blomkålshuvud (ca 1 kg)
1 röd lök, hackad
4 dl grädde av något slag (jag använde matlagningsgrädde 7% men det går bra med vad som)
2 msk fransk senap
1 vitlöksklyfta pressad
hackad chilipepparfrukt (ta efter behag)
1-2 msk turkisk yoghurt
100 gr riven ost

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skär blomkålen i buketter och skölj, lägg i en smord ugnssäker form.
2. Hacka löken och strö över blomkålen. 
3. Vispa ihop grädde med senap, salt, peppar, pressad vitlök, chilipeppar, yoghurten och osten. Häll blandningen över blomkålen.
4. Gratinera i ugnen i ca 30 minuter.


(Och som vanligt glömde jag ta en bild på härligheten!)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0