Barnsligt enkel löksoppa!

Vår soppvecka är inte över än men vi har fuskat lite. Efter kantarellsoppa, blomkålssoppa och tomatsoppa, som även ätits som rester i veckan, fuskade vi igår hos svärmor där det bjöds på matjessill, gräddfil, potatis och jordgubbar med glass samt i förrgår då vi på kvällen åt en ciabatta med tapenade, olivcreme, fetaost och tomat på eftersom tapenaden och olivcremen höll på att gå ifrån kylen :-) Alltså, äta upp så det inte blir dåligt!

Men idag åt vi blomkålssoppa till lunch och nu till kvällsmat lagade jag en superenkel men jättegod löksoppa av 4 olika löksorter och chili i. Tänkte dela med mig av receptet eftersom den blev så god och var så enkel. Och som vanligt har jag förstås ingen bild på den :-)

Karins enkla blandlök-soppa

Ca 4-5 dl hackad/skivad lök av olika slag
(jag tog vitlök, gul lök, purjolök och färsklök gul)
1 hel chili (jag blandade röd och grön chili)
2 buljongtärningar, grönsak
1 liter vatten
1-2 msk fisksås
salt och peppar
körvel
(chilipepparflingor)

Hacka alt skiva lökarna och fräs i lite olja i en gryta så de blir mjuka men inte får färg.
Lägg i buljongtärningarna och häll på vatten. Låt koka i ca 10-15 minuter.
Smaka av med fisksås och kryddorna. Det ska vara lite sting i soppan.

Smaklig spis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0