Svampjakt

Med en utbildad jakt- och eftersökshund är den enda jakten vi ägnar åt oss nu för tiden, svampjakt :-)
Och där är Ronja mest med för att komma ut i skogen. Svamp letar hon inte.
En gång i tiden försökte jag lära henna hitta kantareller, men hon var så himla klumpig och antingen klampade mitt i kantarellerna eller satte sig i dom. Och då använde jag ändå en burk med svamp i från början just för att hon är så klumpig. Nä, det är bättre att jag letar och hon lullar på sidanom.


Så idag var vi ute på lite svampjakt. Tanken var några liter kantareller, men det var helt tomt på det ställe där jag plockat så mycket för några veckor sedan. Där hittade vi en massa Karl-Johan-svamp istället och det är ju inte heller helt fel.
Vi fortsatte över vägen till vårt andra ställe, hade inte tänkt gå där eftersom Ronja inte gillar gå där längre. För backigt och för mycket ris och hinder ivägen. Men vi gick dit ändå och där hittade vi drygt 1 liter kantareller.


Dagens svampskörd:

Av detta gjorde jag en jättegod svampsoppa. Grundreceptet hittade jag här, men jag har modifierat det lite - gör jag ju alltid :-)



På vägen hem körde vi in om mina gamla grannar för att köpa färska ägg från frigående höns! Dom är både mycket billigare och mycket godare än de ekologiska jag brukar köpa i affären.
Berlinerägg

Väl hemma rensade jag all svampen sen var jag ute på en löp-runda. Var tveksam till att bege mig ut eftersom det blåser så mycket, men det gick faktiskt mycket lättare än jag hade förväntat mig.
Men ingen kan säga något annat än att det är minst 10 gånger lättare att springa på löpbandet än utomhus. Trevligare utomhus när vädret är okej!

...och här en liten svampplockarfilm :-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0