Cup-cakes

Och nu återkommer jag med resultat från mitt cup-cakes-bak idag.





Jag bakade banan/fläder cup-cakes med jordnötsfrosting! Och ja, jo, det blev goda, men inte så goda som jag hade hoppats. Och dekorationen är kanske inte den roligaste, men dels så har jag ju ännu inte testat på att göra egna dekorationer med sugarpaste (snart snart) eller något annat roligt och kreativt, och dels så hade jag inget annat trevligt hemma, så det fick bli löv i vit choklad :-)

Fick dessutom lite problem med själva frostingen, den blev så otroligt hård och kompakt så det var jättesvårt att spritsa ut den. Spritsen lossnade från påsen mitt i alltihopa. Men dom är jättegoda att äta, det är bara det att jag hade väldigt höga förväntningar på smaken och dom överträffade inte det. Men det är ju bara att modifiera dom lite till nästa gång.

Varför jag valde jordnötsfrosting var för att jag hade jordnötssmör över från super super längesen och jag slänger inte något som är över om det inte är dåligt.


För den som vill prova dom så har jag kombinerat flera olika recept, men här är det!


Det här behövs till 12 st:


2,5 dl vetemjöl special
1,25 dl strösocker
1 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1/2 mogen banan
0,5 dl filmjölk (jag använder dock alltid mild yoghurt)
1 ägg
0,25 dl vegetabilisk olja
2 msk fläderblomssaft, outspädd


Gör så här:

1) Sätt ugnen på 180 grader. Blanda vetemjöl, socker, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker i en skål.
2) I en större skål mosas bananen med filmjölk/yoghurt, ägg, olja och fläderblomssaften. Blanda väl. Smaka av och tillsätt ev mer fläderblomssaft.
3) Tillsätt mjölblandningen. Rör om.
4) Fördela smeten till hälften i muffinsformar, 12 st.
5) Grädda mitt i ugnen ca 12-15 minuter


Jordnötsfrostning

1 dl jordnötssmör
4 dl florsocker
4 msk kakaopulver
2 tsk vaniljsocker
150 g färskost (typ philadelphia)
1 msk varmt kaffe

Blanda alla ingredienser och vispa frostingen luftig och smidig.
Detta recept har jag lånat av Tove som har en otroligt inspirerande blogg :-)

Tips 1
Blanda allt utom kakaopulver. Ta i kakaon ifall du vill ha lite mer chokladsmak på det hela eller mer färg. Jag kan tänka mig utesluta den helt nästa gång för att få fram ännu mer jordnötssmak.

Tips 2
Frostingen blev otroligt hård och kompakt, förmodligen pga jordnössmöret, så mitt tips är att ta i lite mer kaffe eller vatten om ni tycker den är för hård. Det var mycket svårt att spritsa ut den kompakta frostingen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0