Bakdag idag med....!

Imorgon ska vi på en utflykt. Paddla kanot :-)
Matsäck ska tas med, så det har varit full fart i köket. Har gjort en kornvete-sallad som lunch och så har jag bakat bakat och bakat för att ha med goda kakor eftersom man blir väldigt hungrig när man är ute i naturen hela dagen :-)
Och efter att ha inspirerats så av Mattias bak-blogg var jag tvungen att göra hans helt underbara fjärilskakor. Lite meck var det eftersom man var tvungen att fixa en fjärilsmall först och sen göra varje fjäril i mallen. Men kul var det och det blev väl hyfast bra. Mina fick pepparmintssmak!

Såhär såg dom ut innan dom kom in i ugnen.


Det färdiga resultatet :-)


Tycker du dom verkar söta och vill göra dom så finns receptet här på Mattias sida!
Det som oxå var lite meckigt med dom, förutom mallen och så, var att för att få dom att se ut som om dom flyger ska man, när det kommer ut från ugnen, lägga varje kaka på en rund pinne eller liknande. (Jag tackar min kära mormor som jag ärvt en massa olika bakgrejer av som jag inte vet vad man skulle använda dom till, men som kom till användning nu!). I alla fall, så fick man vara jädrigt snabb för att få kakorna på pinne för dom svalnade och stelnade urfort!!! Själv lyckades jag kanske få 1/3 på en sån där böjd "plåt", de andra fick bli platta. Men ytterligare en sak har varit svårt, när de väl svalnat bröts dom sönder väldigt lätt och de som var böjda har nu lyckats ligga till sig så de oxå är platta :-( Men goda blev dom!



Efter kakorna bakade jag mina absoluta favoriter hallonmuffins med vit choklad.
Detta är en typ av amerikans muffins, dvs jättestora formar, så det blir inte så många.
Dessa ska jag ha med på vår lilla utflykt imorgon. Mellanmål?



Vill du oxå testa att göra dessa, hittar du receptet på Dagens Muffins. Jag har dock bytat ut valnötterna mot hackad mandel.



Sen måste jag bara visa tokigheter jag håller på med :-)
Kokar en metallburk!!!!

Faktiskt är den en burk med kondenserad mjölk jag kokar. Vill prova på att göra en Dolce de Leche (dvs kolasås) och då ska man tydligen koka burken med kondenserad mjölk (i ca 3 timmar) för att få den som en tjockare kola-röra. Kokningen är nu klar och återkommer om några veckor hur det blev, då jag ska göra en kolakräm alt kola-frosting.
Ett fantastiskt gott recept på cup-cakes med kola-frosting hittar man här!


Kommentarer
Postat av: Annika

Supersöta fjärilar, men vilket meck!



Dulce de leche på kondenserad mjölk är såååå gott. Har gjort många gånger. Känns mysko att koka en plåtburk och man har ingen aning om hur det ska bli, men det har blivit mycket gott varenda gång. Kan användas till mycket; kolasås till glass, som fyllning i paj, som del i andra recept... Har för mig jag såg Leila gör nån frosting eller liknande med dulce de leche. Kanske det receptet du ska testa?



Har man bråttom och vill ha kolasås snabbt går det faktiskt bra att öppna burken och koka kolasås av innehållet i en gryta, under omrörning, lite som när man gör knäck. Men då får man ju hålla koll på den hela tiden. Burkmetoden är enklare även om den kräver framförhållning.



Öppna aldrig burken när den är väldigt varm - det väller ut het kolasås överallt!

2011-07-25 @ 19:41:36
URL: http://citronanka.wordpress.com
Postat av: Mattias, Bake my day

Såååå fina fjärilar!!!

2011-07-30 @ 19:01:16
URL: http://www.bakemyday.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0