Bak-inspiration

Kollar runt lite på nätet om bakning och sånt. Mest för att hitta ett bra recept på en sugarpaste, som jag aldrig gjort tidigare men vill försöka mig på.
Nu är det ju så att jag gillar tex inte marsipan eller maräng pga att jag tycker det är alldels för sött och i viss mån gäller det även macaroons. Och nu när jag läst en massa om sugarpaste så undrar jag om det är något för mig? Kanske för att göra dekorativa blommor och sån, men inte att täcka en hel tårta eller cup-cake med. Verkar bli alldeles för sött.
Men eftersom jag nu är ute och fiskar på nätet så hittar jag lite smakråd till sugarpaste som man kan använda sig av för att få den mindre söt.  Den sidan jag hittade som jag verkligen blev mycket inspirerad av är Toves matblogg.


Alltså enda smolk i bägaren är att jag ju blir såååå himla inspirerad och vet att det förmodligen aldrig blir av att jag bakar eftersom ingen hemma äter det och frysen är minimal. Så det blir till att göra när vi ska bort till någon. Och jag kan lova att ALLA uppskattar faktiskt inte att man kommer med hembakta tårtor och kakor till dom. I vibbarna känns det som om jag tror att dom inte kan baka eller att dom brukar bjuda på osmakliga bakverk :-(
Men så är det ju inte, det är ju bara för att jag ska få lite utlopp för min kreativitet och all inspiration jag suger i mig!


Men angående alla "nya" bakverk som cup-cakes och att dekorera dessa och tårtor, så är jag lite avig då det krävs så himla mycket utrustning!!!! När jag bakar gillar jag slänga ihop något där jag har allt hemma, snabbt och lätt. Men om jag nu ska ge mig på såna här bak-konstverk måste jag införskaffa både en massa verktyg och en massa konstiga ingredienser såsom glycerol, ätbart lim och gelatin. Gillar inte gelatin då det är gjort av djurben :-(
Verktygen man behöver, är förutom den obligatoriska spritsen, stansverktyg eller något att forma blommor och figurer med. Nåja, det behövs ju inte om man är en hejare på att göra det på fri hand. Men är det första gången kanske man ska ha sånt till hands. Sprits finns redan hemma, men inser att jag måste skaffa en ny med många fler olika "spritsar" i olika former och storlekar. Min därhemma har jag bara 5 olika till och dom är rätt stora allihopa. Men jag ska skaffa en del basverktyg för jag vill verkligen testa dom här läckra bakverken som är så inne idag :-)


Måste även berätta att jag igår var baksugen. Mest för att jag ville prova göra någotn sockerkaka alt muffins i mikron och se hur det blir. För många många år sedan testade jag en sockerkaka i mikron som blev helt okej, men det var en helt vanlig vanilj sockerkaka. Nu ville jag se om jag kunde smaksätta lite och göra den lite "roligare". Upptäckte att jag inte hade ägg hemma och orkade inte bege mig ut för att handla. Så utmaningen blev att hitta ett recept på muffins utan ägg och test-köra i mikron. Nu var jag rätt förutseende och gjorde endast 4 st i mikron och resten i ugnen.

De i mikron blev mycket kompakta och lite sega, men goda i smaken. Kanske finns det ett mer specialdesignat recept till just mikron???
De i ugnen blev jättegoda, fluffiga och fina, men jag rekommenderar ändå att ha i ägg om man har hemma för det är lite skillnad i smak och konsistens. Men om man gör cup-cakes av dessa, fyller dom men någon kräm och spritsar på en god frosting, tex Mjölksmörkrämsfrosting, kan dom bli riktiga höjdare och då tror jag inte man saknar äggen ett enda dugg!


Eftersom jag själv är så urdålig på att fotografera mina verk lägger jag här ut en bild på Toves fantastiska bröllops-tårta :-)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0