Varför äter inte fåglarna det?

Ronja har ju alltid varit en extremt hungrig labrador.
I 9 år har hon varit hos mig och jag har väl i princisp "bantat" henne i 9 år.
Nä, kanske inte som valp och bantat är väl lite väl att ta i, men i 9 år har jag kontrollerat hennes matintag mycket nog och i 9 år har hon varit extremt hungrig.
I början av förra året (alltså 2010) tyckte jag att hon blivit väldigt tjock. Nu har hon ju blivit pensionär och tränas inte något och så har jag väl blivit lite slarvigare med maten, så felet är helt och hållet mitt.
Men i alla fall så bestämde jag mig för att banta ner henne och började med bantningskuren i maj månad och i september hade jag fått ner henne ca 5 kg, som visade sig vara lite väl mycket nu när hon är gamla damen. Ryggraden syntes och Jenny tyckte att benen i skallen syntes mycket tydligt. Så nu har hon fått äta upp sig ungefär 1 kg och väger idag ca 31 kg och det verkar vara lagom.
Hon är mycket piggare än på länge och inte alls lika trött.
Allt borde vara frid och fröjd och är väl det oxå.
Men hon har blivit ännu mer matfixerad än tidigare, om det nu kunde vara möjligt!

Igår var vi ute och gick en liten runda med henne på kvällen. Och i normala fall trippar Ronja på ca 10 m bakom oss eller i ovanliga fall 10 m framför oss och hon går nästan alltid lös.
Helt plötsligt igår kom hon i mycket snabb trav förbi oss med hög svans och högt huvud.
Anders tittar på henne och sen på mig och undrar varför hon gör så.
Jag talade om för honom att det bara fanns ett svar på den frågan - M A T !!!!!!
Hon hade satt igång sin nos och fått vittring på något gott och det var ungefär 50 m längre fram.

När vi kom dit låg en jädra massa bröd utspridda i buskarna (till fåglarna såklart) som Ronja stod och mumsade på. Jag förklarar för Anders att såhär gör folk, lägger ut mat till (vad dom tror) fåglarna men att det nog allra oftast är såna kreatur som Ronja som äter upp det.
Då undrar Anders; "Varför äter inte fåglarna det????"

Vilken himla bra fråga!

Svaret är väl förmodligen att dom inte insett vilken gourmet-mat som brödsmulor utgör. Det är bara Ronja som fattat det :-D

Så, ännu en gång ber jag alla okunniga människor, som säkert bara försöker vara snälla och omtänksamma mot djuren, att sluta slänga ut massa mat i buskarna och gräsmattorna. Häng upp maten högt till fåglarna istället!



Kommentarer
Postat av: Pamela

Känner igen det dära väldigt väl. Kimba satt av för o jaga 2 råkor (trodde jag) för nån dag sen. När de flög upp lyfte säkert 50 andra stora svarta fåglar men Kimba stannade - för att fåglarna satt o åt på allt bröd på marken. Inte tusan ville hon jaga några råkor inte!

2011-01-01 @ 11:54:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0