Ibland kan jag ... :-)

Har lagat en fantastisk god broccoligratäng idag.
Inte bara var den god, den var väldigt nyttig oxå - för att vara en gratäng.
Endast gjord på mjölk och redning.
Receptet hittade jag på receptcentralen.se.


Här är den då (till 4 portioner)

  • 500 g färsk broccoli
  • 2 msk vetemjöl
  • 3 dl mjölk
  • 2 msk smör
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 tsk örtsalt
  • nymald svartpeppar
  • 1 krm riven muskotnöt
  • 2 dl riven ost, t.ex. grevé eller cheddar
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Koka broccolin halvmjuk. Låt den rinna av i durkslag.
  3. Vispa ihop mjöl och lite kall mjölk i en kastrull.
  4. Blanda ner smör, senap, örtsalt, svartpeppar och muskot. Tillsätt resten av mjölken.
  5. Koka upp under omrörning och låt koka i c:a 5 minuter.
  6. Rör ner den rivna osten.
  7. Lägg broccolin i en ugnssäker form och häll över såsen.
  8. Gratinera mitt i ugnen i 15-20 minuter.

Jag hade även hackad röd lök, hackade vitlökar och hackade chilipepparfrukter (allt efter smak och behag), som jag la ovanpå broccolin i formen innan jag hällde på gratängsåsen.
Det var nog det som gjorde susen.

Vi älskade den bägge två.


Till det serverade jag panerad fiskfilé.

Bara litet tips för den som har idéetorka när det gäller enkla, goda, nyttiga maträtter som går snabbt att laga!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0