Godaste Blomkålssoppan med kräftstjärtar

Köpte häromdagen blomkål billigt och gjorde idag en supergod blomkålssoppa.
Receptet är till stora delar baserat på en broccolisoppa som jag hittat på Tasteline, men där jag satt min egen touche på slutklämmen.

Så här låter jag alla ta del av denna väldigt lätta, goda och supernyttiga soppa :-)

Blomkålssoppa med kräftstjärtar (2 personer)

4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
en nypa timjan
1 tsk sambal olek
1 litet blomkålshuvud
1/2 purjolök
1 vitlöksklyfta
1 skvätt vitt vin

Kärftstjärtar efter behag


Koka upp vatten, buljongtärning, timjan och sambal olek.
Ansa och skär blomkålen i grova bitar. Dela purjolöken i grova bitar. Hacka vitlöken grovt.
Låt blomkål, purjolök och vitlök få koka i buljongen i ca 10 minuter eller tills blomkålen känns mjuk.
Mixa ihopa allt till en slät soppa. Späd med lite vatten eller mjölk om den blir för tjock
Smaka av med salt, peppar och en skvätt vitt vin.
Garnera med kräftstjärtarna.

Servera och njut med gott bröd till :-D

Smaklig spis!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0