Äventyr i citytunneln

Några veckor efter att Citytunneln i Malmö hade invigts, med efterföljande stora problem som säkert både berodde på det kalla vädret och buggar i systemet, åkte vi i alla fall till Österrike på skidsemester.
Vi flög från Kastrup och till Kastrup skulle vi ta oss med Öresundståg som då tar sin väg genom citytunneln.
Varje dag i 2-3 veckor innan kollade jag nervöst alla avgångar för Öresundstågen eftersom många många tåg var inställda och in i det sista bestämdes att vi verkligen skulle ta tåget över till Kastrup.
I värsta fall fick det bli taxi.
Flyget gick okristligt tidigt från Kastrup så vi var tvungna att ta ett tåg som gick ungefär kl 5 på morgonen.
Duktig som jag är hade jag tack och lov kollat upp 2 olika tider som vi hade möjlighet att åka innan vi skulle komma fram försent till Kastrup.
Taxi bokades som tog oss till Malmö central. Den tiden på morgonen är centralstationen i Malmö stängd!!!
Enda ingången som var öppen var den nya som går ner till det som är citytunneln, där finns 4-6 spår (är inte riktigt säker på hur många det är egentligen).
Inne i den byggnaden finns givetvis tv-skärmar där man ska kunna se från vilket spår de olika tågen går.
När vi kom till centralen kl 5 på morgonen fungerade INGA skärmar.
Ingen personal fanns på centralen den tiden på morgonen och alla de människor som fanns där sprang omkring som yra höns och frågade alla om man visste vilket spår det olika tågen gick ifrån.
Som jag sa hade jag varit duktig på att kolla upp NÄR tåget skulle gå, men jag hade missat att kolla vilket spår det gick ifrån (kollat hemifrån på internet).
Så där stod vi. På en helt nybyggd del av centralstationen som vi inte var vana vid, med helt nersläckta skärmar, några tyskar som frågade varifrån tåget till Göteborg gick och med hjärtat i halsgropen för att vi var rädda för att missa planet.

Vi gick ner på en perrong och hoppades att vi kommit rätt.
På den perrongen stod ett tåg inne och jag lyckade få tag på lokföraren (eller den som iaf stod i lokdelen) och frågade om han visste något. Men han visste ingenting utan hänvisade till att det nog skulle ropas ut i högtalarna.
Men det fanns ingen annan personal på centralen och ingen ropade ut något i högtalarna!

Det hela slutade med att tåget kom och vi faktiskt stod på rätt perrong - tack och lov - och kom iväg i rätt tid till Kastrup (där det tog en evinnerlig tid med incheckning, säkerhetskontroll osv, men det är en helt annan historia).

Men man kan ju undra när det är något helt nytt och fräscht och så fungerar ingenting.
Nåja, vi får väl vara glada att tåget gick och dessutom i rätt tid :-)

Tack Trafikverket som sköter skärmarna på stationen och tack Centralstationen för så utförlig informtaion.


Ps. Som en liten parentes kan jag tillägga att både tåg och bussar i Österrike gick med exakt punktlighet varje dag trots mycket snö i alperna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0