Åldern tar ut sin rätt...!

Japp, så är det!
Och det märks kanske först och främst på synen. Så är det i alla fall med mig.
Så nu har jag börjat använda glasögon.

I alla år har jag fått kommentarer om hur bra jag ser och att jag inte fått sämre syn med åldern.
Men jag har oxå fått höra att det kommer, det kommer...!
Och nu har åren hunnit i kapp mig med.
Märkte för några månader sedan att jag hade lite svårt att fokusera ögat på sådant jag hade framför mig och läste, tex tidningen. Och eftersom jag alltid haft extremt bra syn, så var det skitjobbigt att märka det. Och som alla andra så flyttar man föremålet längre o längre bort tills inte armarna räcker längre. Så långt har det inte gått för mig än men jag vet att jag snart hamnar där.
Tänkte att nu var det nog dax att skaffa ett par läsglasögon innan det blir värre. Och då kom jag på att jag har ju ett par dataglasögon som jag aldrig använder och dom är inte så gamla.
Och dom funkar perfekt till att läsa på nära avstånd med och till datorn där jag oxå märkt att det varit svårt att fokusera ögat.

Men samtidigt undrar man hur alla andra gör som har fått sämre syn?
Jag menar att läsglasögonen har man ju inte på sig jämt.
Har dom inte när jag lagar mat och måste läsa ett recept, har dom inte på toaletten när jag måste läsa på någon förpackning osv. Och dessutom kan man ju inte ha dom på sig hela tiden för man ser ju absolut ingenting på långt håll med dom.
Jobbigt, krångligt och mycket ovant.

Man får bara acceptera åldern, den kan man ju inte göra något åt utan bara försöka anpassa sig på allra bästa vis. Jag är åtminstone glad att jag fortfarande ser bra på långt håll :-D


Och såna här använder jag nu för tiden (nåja inte just dessa par som jag bara hittat på en bildsida utan snyggare av märket Björn Borg)

Kommentarer
Postat av: Pamela

Mamma har kommit upp i den åldern också men hon har köpt X antal såna billiga på jysk o de ligger överallt! Så var hon än behöver såna så ligger det ett par. I bilen, på tvbordet, på toan?!, i köket, haha! Eftersom hon inte ville skaffa ett senilsnöre!

2011-01-04 @ 14:28:25
Postat av: Ingrid

Ha ha känner väl igen det har samma problem.

På jobbet vid kassan så sitter dom uppe på hjässan. O ibland e man ändå av med dom .....

2011-01-04 @ 14:37:41
URL: http://clematis.bloggo.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0