Godaste soppan

I fredags åt vi räkmacka där jag hade gjort en supergod och relativt nyttig dressing till istället för en fet majonnäs.
Räkskalen som blev över från då sparade jag (har jag lärt mig av de stora kockarna att man ska göra!) och gjorde igår en supergod Thai-inspirerad soppa av.

Den var så god o lite ovanlig så jag vill dela med mig av den, så här kommer receptet:  
(Och nä, någon bild har jag inte :-( )


Thailändsk räksoppa med kokosmjölk 4 port

500 g räkor med skal
2 dl tunnstrimlad purjolök
3 dl tunnstrimlad blekselleri (här tog jag lite squash istället)
1 röd paprika i små tärningar
1 röd pepparfrukt, finhackad (mixade röd o grön eftersom jag alltid har det hemma)
3 msk olja
4 tsk Thailändsk röd curry (finns alltid hemma!)
12-15 stora champinjoner (räcker gott och väl med ca 4-5 st, det är ju ändå en räksoppa!)
5 dl räkspad
2 dl kokosmjölk (finns alltid hemma!)
½ tsk salt
1 lime (saften av och ev. rivet skal

Rensa räkorna och koka av skalen i 6 dl vatten ca 10 minuter, under lock. Sila bort skalen.
Fräs purjo, selleri, paprika och pepparfrukt i olja med curry, 5-10 minuter.
Blanda i skivade champinjoneroch fräs till lite.
Häll på räkspad, kokosmjölk, salt och limesaft.
Koka under lock 20-30 minuter. Smaka av!
Fördela räkorna i 4 tallrikar och häll över soppan


Smaklig spis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0