Mina macarons

Igår bakade jag för andra gången i mitt liv macarons.

Började med att knäcka massa ägg och separera vitorna. När jag sen skulle vispa vitorna till hårt skum och hälla i lite socker så blev det aldrig något skum. Och såg att jag hade fått med pyttpytte-lite äggula. Ja, det var ju bara att slänga ut hela den satsen :-(

Skam den som ger sig, gjorde om hela äggprocessen och nästa gång gick det kanon och jag färgade smeten gul (syns inte så bra på bilden, de ser mer beige ut).

Kakorna blev jättebra när de var färdiggräddade och som fyllning gjorde jag en ganache på mörk choklad och havregrädde. Visste inte om det skulle fungera med havregrädde eftersom den inte är flytande utan tjock och fast i sin förpackning, men det fungerade superbra och blev jättegott. Fördelen med havregrädde är att den endast håller 20% men är nästan godare än vanlig grädde :-)


Mitt magiska macaron-recept!

Macaron
125 g mandelmjöl
250 g florsocker
125 g äggvitor (ja, mycket meckigt :-( )
0,75 dl strösocker
karamellfärg

Ganache
150 g mörk choklad (eftersom havregrädde är så gott i sig funkade det perfekt med bara vanlig blockchoklad)
1 dl grädde (havregrädde och jag tog lite mer)
35 g smör

Tillredning
1) Sikta mandelmjölet och se till att 125 g blir slutresultatet
2) Sikta florsocker
3) Blanda mandelmjöl och florsocker
4) Vispa äggvitorna, tillsätt sockret lite i taget. Fortsätt vispa till en styv maräng. Färga karamellfärg eller ev kakao
5) Sikta ner mandelmjöl/florsocker i äggblandningen och blanda ihop allt mycket försiktigt och väl
6) Fyll en spritspåse och spritsa ut rundlar stora som femkronor på en bakplåtsklädd plåt. Låt rundlarna torka i ca 30 min innan de gräddas i 180 grader i nedre delen av ugnen. De är klara när de fått en hård skorpa och "stannat"
7) Drag bakplåtspappret från plåten till en fuktad handduk och låt kakorna svalna (ups, detta missade jag)
8) Förvara kakorna torrt tills de ska sättas ihop med fyllningen

Ganache
1) Hacka chokladen och lägg den tillsammans med grädden i en kastrull
2) Värm försiktigt tills chokladen smält, rör då i smöret. Låt ganachen stå svalt och stelna
3) Vispa gärna upp ganachen till en fluffig röra, jag tillsatte mer havregrädde och fick en lite mjukare kräm
4) Stryk eller spritsa på ganachen på hälften av kakorna och para i hop dom



Men nu har både dessa härligheter och dessa godingar flyttat hem till en ny familj som förmodligen uppskattar de mycket mer än vi som bara tänker på att vi inte ska gå upp i vikt (eller egentligen att vi inte ska behöva träna så jädra mycket). Det är vemodigt, men nog bäst ändå :-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0