Macarons och cup-cakes


För första gången i mitt liv har jag idag bakat franska macarons. Dom här superläckra små bakverken i alla möjlige färger som piggar upp alla tillställningar.
Men tyvärr så är jag faktiskt inte så förtjust i dom eftersom jag inte är så mycket får såååå sött. Gillar tex inte maräng eller marsipan. Men macarons är så himla fina så jag försöker lära mig tycka om dom mer. På Kiviks marknad fanns ett stånd där dom sålde mini-macarons och dom var faktiskt mycket goda.
Så nu när jag i alla fall skulle försöka mig på att göra egna så var jag ju tvungen att smaksätta med sånt jag tycker är supergott. Funderade och funderade, är ju chokladälskare så macaronen fick bli av choklad, men fyllningen tyckte jag var lite trist att oxå ha den i choklad. Men kom på att jag hade en öppnad burk dulce de leche i kylen, så gjorde en smörkräm av den :-) Färgen kanske inte blev så rolig, men som sagt var jag tvungen att prova med något jag är jätteförtjust i istället för att tänka på om det blev läckra för ögat!
Och döm om min förvåning! Kakorna blev faktiskt supergoda. Nåja, fortfarande något för söta för mig egentligen, men måste säga att dessa var de godaste jag smakat hitintills.

Nu lyckades jag ju inte helt med mina macarons. För som hos så många andra så sprack dom något, men annars är jag faktiskt mycket nöjd med och dom gick ju och använda ändå!
Receptet jag gick efter är från Leila bakar (se film här hur hon gör) och gjorde vanliga macarons med mandelmjöl och gjorde en smörkräm där jag klickade i ca 2 msk dulce de leche.




När jag var klar med macaronsen så hade jag kola-smörkräm över och då passade jag på att baka några mini-cupcakes med smörkräm i smeten och vit-choklad ganache som frosting. Dom går givetvis att göra som vanliga stora cupcakes oxå!

Ganache gör man ju så att man värmer vispgrädde till nästan kokning och häller den varma grädden över god choklad och rör om tills allt smält. Sen kyler man av blandningen och vispar upp till en fluffig massa. Men eftersom jag inte hade vispgrädde hemma men däremot vaniljvisp som stått länge, så tog jag vaniljvisp och värmde upp och slängde i vit choklad :-) Det gick inte riktigt så bra som med grädde. Vaniljvisp kan inte vispas så hårt som grädde, även om den blev okej. Men smaken var fantastiskt god!!!
Nu blev min frosting kanske inte så vacker och en av anledningarna är ju ovan att den inte blev så fast men även att jag håller på att prova ut lite olika tyllar och denna var tydligen för liten!

Dulce de leche (kola-kräm) cupcakes med vitchoklad frosting (ganache)



3 dl vetemjöl (jag använder ju alltid vetemjöl special)
1 tsk bakpulver
en nypa salt
2 dl socker
115 g smält och avsvalnat smör
1 ägg
1 dl naturell yoghurt
2-3 msk dulce de leche

Frosting:
100 g vit choklad
1 dl grädde (alt vanilj visp)
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke.
Vispa i en annan bunke smör, socker och ägg fluffigt.
Tillsätt yoghurt och dulce de leche och vispa slätt.
Tillsätt mjölblandningen och fortsätta vispa så det blir en slät smet.
Fördela smeten i muffinsformar (alt mini-muffinsformar) och grädda 180 grader i ca 20 minuter (alt 10 minuter). Prova med en provsticka så muffinsen är torra.

Frostingen:
Värm grädden till nästan kokpunkt.
Lägg i chokladen delad i mindre bitar.
Rör om tills alla choklad smält. Låt blandningen stå svalt i ca 30 min.
Bred eller spritsa på frostingen på cupcaksen.


Dulce de leche

1 burk kondenserad mjölk
Vatten

Lägg burken i en kastrull och täck med vatten. Hela burken måste vara täckt.
Koka burken i 1-3 timmar (beroende på hur tjock konsistens du vill ha på kolan, jag kokar i 3 timmar).
Under tiden kommer vatten att avdunsta från kastrullen, häll då på mer vatten så att burken hela tiden ligger under vatten. När det gått 3 timmar ta upp burken och låt den svalna innan den öppnas och används.
Klarar sig i kylen lääääänge!


Kommentarer
Postat av: Annika

Tips: gör tryffel (ganache) som fyllning till macarons, blir godare än smörkräm. Om man till exempel fyller med en mörk chokladtryffel så blir det inte alls så sött som en smörkräm. Eller en hallonchokladtryffel, då får du lite bitterhet från mörk choklad och lite syra från hallon. Balanserar den söta macaronen på ett väldigt trevligt sätt. Vill man ha rosa macarons tar man lite röd karamellfärg i smeten, och vill man ha ännu mer rosa kan man göra en hallontryffel på vit choklad och även ta karamellfärg i den för att framhäva färgen. Just färgen är ju halva grejen med macarons.



Tips 2: när du spritsat ut macaronsen, låt dem "torka" i rumstemperatur en halvtimme innan du gräddar dem. Då spricker de inte lika lätt.

2011-08-08 @ 12:03:30
URL: http://citronanka.wordpress.com
Postat av: Karin L

Tack Annika :-)

Har inte tänkt på att man kan göra fyllningen mindre söt för att balansera upp det och dulce de leche är ju jättesött.

Och färgen brydde jag mig inte så mycket om i detta skede då jag bara ville testa och ha något jag kanske gillar, men annars är det ju sant att halva grejen med macarons är ju att dom har så läckra färger.

Och ja, jag lät dom stå o torka framme innan jag ställde in dom i ugnen. Men skam den som ger sig, jag provar igen och då ska det bli färg på dom vill jag lova, har redan funderat ut färg och fyllning :-)

2011-08-08 @ 13:29:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0