Labbe-tårta

När vi hämtade hem lilla Lykka hade jag bakat en tårta till Olivia och Jonatan (Sångfågelns kennel).
Försöker ju baka till så många som möjligt nu så jag får lite erfarenhet av dekorationer :-)
I alla fall hade jag gjort en labbe-tårta. Alltså en dekoration med en gul labrador. Det var absolut första gången jag försökte mig på en dekoration och det fick bli en i typ 2-d, men fjärilar i 3-d.

Tårtan hade vanilj- och chokladbotten, fylld med hallonmousse, överbliven vaniljvisp och till sist ett lager av dulce de leche-smörkräm innan jag la på sugarpaste.
Labbe-dekoration = sugarpaste.
Fjärilar = hemmagjord flowerpaste som jag "målat" med kristyr.
Hade inte fått tag på någon fjärilsform/utstickare (alla var slut) så jag köpte en mall för barn som skulle vara fönsterdekoration och skar ut efter mallen. Det funkade okej :-)


Den var både jättefin och jättegod - faktiskt. Blev inte helt nöjd med den täckta blå sugarpasten. Den sprack lite i sidorna och jag fick den inte så jämn som jag skulle vilja, men det var ju ändå första gången.
Förstod i efterhand att jag kavlat den alldeles för tunn!!!!
Bra erfarenhet till nästa gång :-)

Denna hallonmousse använde jag till tårtan. Den var faktiskt mycket god. Är ju inte så mycket för halvfabrikat, men ibland får man lov att fuska lite :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0