Genväg är oftast senväg

Ja, nu har jag inte riktigt gått någon genväg, men kände för att baka idag igen (åååhhh vad konstigt!) och hittade häromdagen ett recept på en liten gullig hjärtformad mördegskaka.
Såg superenkelt ut att fixa till.
Fast, sen var det ju en liten hake. Man skulle göra hjärtformade kakor som skulle ha ett pyttelitet hjärta ovanpå sig. Och hjärtformar hade jag, men bara i en storlek, så dom kunde inte bli så gulliga som bilden visade. Dessutom var det lilla hjärtat som satt ovanpå det stora rödfärgat och min färgade mördeg blev lila!!!!!
Men men, bakade kakorna, stansade ut både hjärtan, blommor och stjärnor och på några av dom gjorde jag dom dubbla så de lila låg ovanpå.
Nja, kanske inte världens bästa och finaste design, men lite läckra blev dom!
Hjärtanen spritsade jag istället med färg, men dom blev inte alls fina. Där hade jag en tanke på att stansa ut bokstäver och lägga på hjärtanen, men det funkade inte alls med mördegen.
Sen i efterhand kom jag på att jag hade röd sugarpaste som jag hade kunna använda att lägga ovanpå!!!!

Så det slutade väl med att genväg blev senväg.

Såhär blev dom och smaken var det absolut inget fel på, men om jag mot förmodan gör om dessa kakor, kommer jag nog använda mig av en annan typ av mördeg som smakar lite mer. Man hade ju kunna smaksätta degen med någon god smak, men så långt kom jag aldrig.


Receptet på kakorna här

Mördegshjärtan

4 dl vetemjöl
200 g smör
1,5 dl florsocker
0,5 tsk äkta vaniljsocker
1 st äggula
röd karamellfärg eller 3 tsk kakao

Tillagning

Hjärtmått i två storlekar

1. Arbeta samman ingredienserna till degen. 

2. Tag en tredjedel av degen och färga rosa med hjälp av hushållsfärg elelr brun med hjälp av kakao. 

3. Låt degarna vila kallt i minst 30 minuter.

4. Kavla ut den ljusa degen först och tag ut hjärtan med hjälp av mått. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Kavla därefter den färgade degen och tag ut lite mindre hjärtan med mått. Lägg det lilla, färgade hjärtat en bit inpå det ljusa hjärtat. 

5. Grädda i 175° i cirka 10 minuter.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0