Avocado/blåbärs-cupcakes - va?

Idag var det cup-cakes bak igen!
Tänkte göra efter mitt favorit-muffinsrecept på banan och blåbär med en frosting av vitchokladganache.
När jag väl plockat fram alla ingredienser insåg jag att någon hade ätit upp sista bananen utan att säga till (ingen nämnd och ingen glömd)! Tja tänkte jag, får väl göra dom utan banan, men insåg att bananen gjorde att smeten blev lite tjockare. Så först ändrade jag mig och försökte hitta ett annat bra muffins-recept, men kollade sen i kylen igen och hittade en avocado. Och om man tänker efter är det inte så himla stor skillnad i smak på mogen avocado och banan och avocado har jag använt mycket i smoothie och det blir så himla gott och lent.
Sagt och gjort, jag tog en halv avocado istället för en hel banan :-) Och det funkade fantastiskt bra!
Avocadon har en len mild smak utan överdrifter, ger en fin koncistens och passade utmärkt i muffins.
Dessutom använde jag mig av torkade blåbär som jag hittade i affären för någon vecka sedan, bara för att testa.

Själva muffinsen blev jättegoda! Avocado kommer jag absolut att använda fler gånger. Torkade blåbär var väl ingen höjdare men fungerar. Kanske ska man lägga dom i vatten innan så de får "svälla" lite?

Däremot blev frostingen inte alls vad jag förväntade mig. Senast jag gjorde ganache-frosting på choklad blev den gudomlig, men denna blev inte alls så bra. God, men bara god! Fick den dessutom lite grynig, men förmodar att det var för att jag glömde färga den när jag smälte chokladen och färgade när den stått i kylen ett tag. Men det går ju lätt att åtgärda framöver. Så designmässigt blev domingen höjdare. Funderade över varför den inte blev så god som förra gången och enda svaret jag kom fram till var att jag innan använde havregrädde och nu använde vanlig vispgrädde. Havregrädde har så himla god smak i sig (jag älskar även vanlig vispgrädde, så det är inte det...!) och blandat med chokladen blev den helt gudomlig. Det är enda skillnaden jag hittade. Vispgrädde är så "gräddigt" och mäktigt. Tja, kan inte riktigt förklara skillnande mer än att havregrädde har lägre fetthalt men smakar mycket godare på något vis.

Nåja, efter alla om och men så blev mina mini-cupcakes såhär:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0