Egen pizza är godast

Idag gjorde vi egen pizza!
Vi försöker göra den så nyttig som möjligt, det betyder att jag gjorde en deg på bla havregryn, rågmjöl och dinkelmjöl. Hur mycket nyttigare det är än bara vetemjöl vet jag inte.
Men degen jag brukar använda till pizza är egentligen vanlig scones-deg, så den behöver inte jäsa först. Det bästa med den är att om man gör en hel sats så kan man dela upp hälften av degen och frysa in till framtida scones :-) Det går utmärkt. Hälften använder jag till pizzadeg.

Så förutom att degen skulle vara lite nyttigare så hade vi massor av grönsaker på.
Halva pizzan var med purjolök, broccoli, chorizo-korv och svamp.
Andra halvan var med purjolök, spenat, kräftstjärtar och svamp.
Mums, supergott!

Så nu till efterrätt blir det vars en cup-cake :-) Man måste ju ha balans i förhållandet nyttigt/onyttigt!

Om nu någon är intresserad av hur jag gör pizza/scones-degen så bjuder jag på receptet här:
  • 3 dl mjölk alt filmjölk/yoghurt (jag tog idag 2 dl mjölk och 1 dl yoghurt)
  • 75 gram smör
  • 1 dl havregryn
  • 2 dl rågmjöl alt grahamsmjöl
  • 6 dl dinkelmjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt 

Blanda alla torrvarorna väl i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa. Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men sluta när du kan kan forma till en deg. Halva degen räcker till pizza på en bakplåt. Ställ degen i kylen några timmar innan den kavlas ut.
Lägg på valfri fyllning.


Och såhär läcker blev Anders och min hemmagjorda pizza





RONJA STATUS
Denna veckan har Ronja mått otroligt bra. Hon har varit jättepigg både ute och inne. Travat på på våra rundor och svansen hålls högt och viftar. Hon haltar fortfarande, mest då på höger fram, men inte så mycket denna veckan. Tror att värmen hjälper till lite.
Får hålla tummarna att det håller i sig.


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Ja det e gott med himmalagad pizza!!!!

2011-04-17 @ 19:29:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0