Cup-cakes bak med påskinspiration!

Idag var det påskmiddag hos bror och svägerska!
Jag hade påtagit mig rollen som konditor och baka något smarrigt och Jenny vill hjälpa mig.
Så vid lunchtid kom Jenny hem till oss och hjälpte mig baka påskinspirerade cup-cakes.
Dock är jag fortfarande nybörjare vad gäller cup-cakes, dvs egentligen med själva frostingen.
De vi bakade är från ett muffins-recept som jag gjort hundratals gånger med hallon och vit choklad.
På det tänkte vi ha en frosting med Lemon curd.

För er som inte smakat lemon curd tidigare så är det en (supergod) citronkräm som i konsistens mer påminner om honung och i smak påminner om honung blandat med citronmarmelad.

I alla fall så fick vi lite problem med frostingen och det berodde förmodligen på att vi hade lemon curd i. Jag gjorde nämligen efter de forsting-recept jag tidigare använt mig av och lyckats med, men de recepten på lemon-curd frosting jag hittade skulle man även ha grädde i och det hade jag inte hemma :-(
Eller rättare sagt, jag trodde inte jag hade grädde hemma tills jag kom på att jag hade soja-grädde.

Gjorde frostingen som mina tidigare recept men fick den alltför lös. Sen kom jag på soja-grädde och vispade upp den och tillsatte halva den frostingen jag redan gjort och då blev det mycket bättre.
Men då hade jag inte tid att låta den stå svalt, så när vi hade spritsat på den tog den inte lång tid innan den "smälte". Vi körde iväg till bror och svägerska då i strålande sol och 22 grader ute = ännu varmare i bilen.
Men väl framme fick den komma in i kylen och stelnade lite. Men mycket av frostingen hade sjunkit ihop redan. Smaken var det iaf inget fel på :-)

Såhär smarriga blev dom:





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0