Att banta en labrador

Som jag tidigare meddelat så tyckte jag att Ronja behövde bana 6 kg. Från 36 kg ner till 30 kg!
Förutom att jag tyckte att hon var något överviktig så har ju Ronja höftledsfel på bägge sina höfter och för att dom ska hålla ett tag till så var hon tvungen att gå ner i vikt. Hon har dock inte ont av sina fel och har aldrig haft, men det var ändå nödvändigt.

Jag började med att försöka banta henne i maj-månad någon gång.
Det har varit tufft, mycket tufft att få henne att gå ner. Efter första månaden hade hon gått ner 0,5 kg!
Efter 4 månader hade hon endast gått ner 3 kg!
Men å andra sidan var det ju sommar och gissa hur mycket mat man kan hitta på stranden!!!!!!

I alla fall så fick ju Ronja en mycket kraftig svampinfektion i öronen efter sommaren och jag var hos veterinären med henne i början på semptember och fick spolat hennes öron. Hon fick även flera olika läkemedel.
Med alla dessa läkemedel har hon blivit mycket "konstig" i sinnet. Går inte att sätta fingrarna på vad det är, men hon är konstig.
Hur som helst, så vet jag inte om det är infektionen, alla medicinerna eller min envishet som gett resultat nu, men den senaste månaden har Ronja gått ner ytterligare 3 kg!!!!!!
Så nu är hon nere i 30 kg och hon är mycket mycket mager tycker jag. Så mager att man ser ryggraden och även benen mitt på skallen.
För min del tycker jag att hon är alldeles för tunn.
Jenny var här igår och hon har inte sett Ronja på ca 1 månad och hon klagade på mig som bara den och tycker att hon ser jättemager ut.
Nåja, ska snart på återbesök hos veterinären så får väl höra vad han tycker. Fast jag vet nog att dom tycker att hon är som hon ska vara. Men själv anser jag inte att man på en labrador ska se varken revben eller ryggrad. Givetvis ska dom inte vara tjocka och se ut som tunnor ändå, men detta är för lite.

Bantningen började med att jag hade en halv tunna kvar av hennes gamla foder och det ända jag gjorde var att minska på det fodret och så bytade jag ut tuggpinnarna hon får en gång om dagen mot morot.
Efter det fick jag testa olika typer av foder för att se vilken som passade henne.
Bla fick jag flera provpåsar av Linda (tack tack tack) som verkade superbra, men jag är ju så bekväm av mig och vill lätt kunna få tag på fodret när jag behöver. Och detta fanns inte i "min" djuraffär :-(

Det hela slutade med att jag gick tillbaka till det fodret som Ronja hade tidigare när jag tränade och tävlade henne mycket, dvs Royal Canin, deras mature-foder.

Vad jag kan rekommendera andra vad gäller hundbantning är att vara mycket mycket envis och inte falla för det där tiggande ögonen.
Det är jättesvårt och Ronja har blivit helt besatt av mat, så att gå med henne ute är svårt nu. Har man henne lös, så är hon överallt och letar mat och hittar mat överallt!!!!!

Eftersom hon är på ideal-vikten nu, så har jag ökat fodret med några kulor och hon har fått tillbaka sina tuggpinnar. Men jag kommer att hålla hård koll på vikten framöver så hon inte går upp igen.


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Fy jag kan tänka mig att det är tufft . Inte bara för dig även för Ronja!!

2010-10-07 @ 08:08:15
URL: http://clematis.bloggo.nu
Postat av: jenny

Ja att banta en hund är inte lätt. När Becca kom till mig var som en sticka, och sen visade sig att hon hade mask. Så nu ett par månader senare har hon helt plötsligt blivit tjock, och en border collie skall definitivt inte vara tjock. Men att få henne att gå ner i vikt... haha, verkar omöjligt. Hon verkar trivas med sitt nya rultiga jag!

2010-10-07 @ 10:08:53
URL: http://www.mollanochmig.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0