Mellan himmel och jord (hav)

Så, nu är man (tyvärr) hemkommen från ett underbart Thailand.
Vädret är grått o trist och när jag var ute med Ronja i morse regnade det - kallt!

Vi åkte från Thailand kl 00:50 i fredags morse (torsdags natt) och landade i Köpenhamn igår (fedag) kl 6:30.
Resan gick bra och smidigt, men jag hade svårt att sova eftersom det var så vansinnigt kallt på flyget tyckte jag.
Fick en extra filt av personalen, men det hjälpte inte.
Konstigt, för på resan till Thailand var det så himla varmt på planet att jag fick börja ta av mig den långärmade koftan jag hade på mig.
Jag brukar ta på mig rejält med kläder på flyg eftersom de envisas med att köra aircond på full effekt och jag är så frusen av mig.

Så eftersom jag då inte sov så mycket utan vaknade flera gånger upptäckte jag hur vackert det är ute på natten. Oftast sover man ju och det är kolsvart ute. Men det var klart väder nästan hela vägen hem så då fick man uppleva fantastiska saker.
Med en flyghöjd på ca 10.000 m kom vi så himla nära stjärnorna. Det kändes som om jag kunde räcka ut min hand och ta en stjärna - fantastiskt!
När vi sen flög över land och på flera ställen såg ljusen lysa där nere från olika städer och byar var det en mycket speciell känsla. Här flög man mellan stjärnorna (himmel) och jorden nedanför (hav).
Jodå, lite lyrisk blev man allt. Så vackert!

Vit hattmurkla

Vaknade tidigt i morse (givetvis eftersom jag somnade i soffan klockan åtta på kvällen igår) och gick ut en lång runda med Ronja i regnet.
Har ju hittat massor av olika svampsorter här i Arlöv som jag sällan hittat när jag bodde i Genarp vid skogen.
Idag hittade jag vit hattmurkla. Jag har aldrig någonsinn hittat murklor i hela mitt svamp-liv och hittar nu här i Arlöv en hel äng med vit hattmurkla.
Vit hattmurkla är ätlig, lätt att känna igen och verkar inte ha några förväxlingsarter. Men vad jag förstått har den inte så mycket smak som tex stenmurklan (vanlig murkla).
Men nu när jag hittat så mycket måste jag ju laga en murkelsoppa till mig och Anders ikväll :-) Bara för att testa den.
Tänk vilken svamp-metropol jag flyttat till.


Vit hattmurkla





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0