Chockerande veterinärbesök

Joviss, visst har jag länge vetat att Ronja lagt på några kilo runt magen sen vi flyttade till "stan". Dels tränar jag ju ingenting med henne längre (pga olika anledningar), dels börjar hon bli lite till åren och dels blir det inte lika mycket motion pga att vi inte tränar som förr. Vi tränade rätt hårt förr!!!

Jag har försökt vara en förnuftig matte och dragit ner på maten och eftersom vi inte tränar längre är godisintaget nästan obefintligt.

Ändå fick jag en smärre chock när vi idag var och skulle vaccinera Ronja och ställde henne på vet's våg.

När jag tränade och tävlade som mest med henne vägde hon ca 29-30 kg. Det var jättesvårt att hålla den vikten på henne, men mer än 31 kg vägde hon aldrig. Jag trodde att hon nu vägde runt 32-33 kg.

Väl uppe på vågen stannade den på 36,5 kg!!!!!!!!

Herrejisses......!!!!!
Inte undra på att hon är slö.

Som sagt att jag försöker vara en förnuftig matte och verkligen tänka på hennes vikt och vad hon stoppar i sig efterom Ronja även har höftledsfel och väger hon då för mycket så blir det mycket mycket jobbigare för höfterna. Håller man hundarna i kondition och i rätt vikt, uppstår oftast inga problem. Så nu känner jag stor skuld att det är mitt fel att hon i vintras hade ont.

Nä, nu blir det hårdbantning. Men det är inte lätt när hon hittar egen mat ut!!!

Pratade lite med veterinären om det och hans enda råd var MINDRE MAT och det är ju såååå hemskt eftersom hon redan idag får så himla lite. Får nog lägga maten i en mycket mindre matskål oxå *fniss*.

Vet menade oxå på att light-foder sällan hjälper för att banta. Han rekommenderade även foder utan spannmål. Någon som har tips om vilka foder det är?????


Min vackra gullesnuffis...



Kommentarer
Postat av: Sarah

Fick med en chock. Lina var uppe på 32 o vände ett tag. Light foder har varit det som hon ökat mest i vikt av. Konsigt nog. Nu står hon på ett Senior foder och mår riktigt bra och har dessutom tappat i vikt och är mätt. Jag har provat alla möjliga bantningsfoder på henne men detta är det som har funkat bäst. ROger och Titti på Amirace säljer det.Billigt och bra och hunden är nöjd och har fin päls, mår bra osv. Rekommenderas varmt. SOm sagt jag vet hur det är

2010-06-22 @ 21:13:46
Postat av: Roland

Som du säkert känner till så har jag haft samma problem med min Kita. Jag använde de sista åren

Royal Canin´s Obesety. Ett foder med hög proteinhalt o måttligt med fett. Köpes hos veterinärer bl.a. djursjukhuset i Malmö.

De va de bästa jag kunde hitta.

2010-06-22 @ 21:31:49
Postat av: jenny

Är inte färskfoder utan spannmål??? Vet alltså inte... bara en fundering!

2010-06-22 @ 22:58:45
URL: http://www.mollanochmig.blogspot.com
Postat av: Karin L

Tack så mycket för tipsen!

Sarah! Vad heter Tittis foder?????

Roland! Ska kolla upp det oxå eftersom jag tidigare körde med Royal Canins labradorfoder.

Jenny! Har verkligen funderat på färskfoder men tyvärr så köps de i så stora förpackningar att jag inte har plats i frysen. Har endast en liten halv-frys :-( Men skulle någon annan kunna hysa det så är jag beredd att prova det :-)

2010-06-23 @ 07:14:06
URL: http://ronjasmatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0