Teknikens under...

Det var bättre förr!
Alltså förr när vi alla hade analoga TV-kanaler och man inte behövde ha en tanke på vilka typer av apparater man behövde i hemmet mer än en tv-apparat och möjligtvis en video-spelare.
När vi gick över till det digitala nätet började det bli krångligt. Man var tvungen att köpa en digitalbox för att kunna titta på tv, om man inte hade kabel-TV.
Nåja, vi fixade det. Jag bodde då i hus och hade alltså inte tillgång till kabel-tv. Vi skaffade oss en inspelningsbar digitalbox för marksända nät - dvs Boxers kanalpaket. Vi hade inget extra utbud än det som ingick i basutbudet via det marksända nätet. Allt frid och fröjd, fungerade bra att spela in program och jag hatar att se filmer eller längre tv-program när där är så himla mycket reklam på alla kanaler. Jag spelar nästan in allt!!! Åtminstone alla filmer och tittar på dom i efterhand och spolar då reklamen.

Sen flyttade jag till lägenhet. Var glad att jag kunde ta med min underbara inspelningsbara digitalbox. Kopplade in allt i lägenheten.... Och ingenting fungerade! Nä just det, i lägenheten ingår det kabel-tv i hyran! Vad bra, tycker väl det flesta. Och ja, jag med. Men har man kabel-tv så är man hänvisad till den leverantören som föreningen i huset valt - i detta fall Com Hem. Och har man Com Hem, så fungerar inte en Boxer-digitalbox alls i huset.
Så boxen som införskaffades för 2 år sedan för ca 5.000 kr var bara till att skrota!!!!

Kabel-tv kanalerna som tillhandahålls i denna föreningen genom ComHem går via det analoga nätet (finns det kvar????). I alla fall så införskaffade jag en inspelningsbar digitalbox från ComHem i hopp om att jag skulle kunna spela in min älskade program och slippa se den hemska reklamen.
Men det visade sig att trots att jag har 15 kanaler via det analoga tv-nätet i huset, så har jag endast 7 kanaler jag kan få in via ComHems digitalbox via det digitala nätet. Vill jag ha fler måste jag betala för dom, ca 200 kr/månad!!!

Eh, är det någon mer än jag som redan här tycker att allt med digital-tv och boxar låter orimligt?????
Tar jag dessutom ett abonnemang via ComHem så får jag inte mina älskade danska tv-kanaler som jag alltid haft via Boxers digitalbox och även nu har i det analoga nätet.

Finns det någon som kan förklara varför jag inte ska kunna koppla in min Boxer-digitalbox i ett hyreshus med kabel-tv?????
Varför finns inga valmöjligheter???
Varför måste man byta boxar eller tv-apparater eller ta abonnemang bara för att man flyttar???

Någon som har bra förklaringar till detta. Jag har inte.
Nu kommer det hela förmodligen att sluta med att jag åker iväg och köper en inspelningsbar DVD med hårddisk istället. Det enda jag inte förstår med de apparaterna är om man kan spela in en film och se en annan film samtidigt? Och kan man spela in en film på en kanal och se på en annan kanal samtidigt? Och endast en inspelningsbar DVD har jag hittat som har Time Shift, dvs den kan spela in 2 program samtidigt! Någon som vet om det finns någon annan typ av inspelningsbar DVD alt hårddisk som kan spela flera program samtidigt???

Tacksam för svar innan jag åker iväg och köper en ny apparat som jag inte har någon nytta av.

Annars har jag en inspelningsbar digital-box för Com Hem till salu för ca 500 kr. Sprillans ny!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0