Ronja!

Fick riktigt ont i mitt hjärta idag när jag såg på Ronja.
Vi hade varit ute en sådär halvlång runda, i raskt tempo, men ingen power walk som jag brukar gå.
Vi mötte några hundar hon brukar få träffa. Kan inte säga att hon lekte precis utan mer studsade runt dom och nosade på dom och studsade och så. Alla tre hundarna vi träffade var kopplade, det var bara Ronja som var lös, så det det blev ju inget spring precis.

När vi kom hem fick hon kvällsmat och en "pinne" att tugga på.
Mätt och trätt somnade hon på mattan.
Efter ca två timmar vaknade hon till och skulle resa sig upp och jag såg vilka stora problem hon hade att resa sig. Såg att hon hade ont. När hon väl stod upp, vacklade hon till lite, senväldigt stapplande och haltande stapplade hon ut i köket för att dricka vatten.
Jo visst har hon haltat några gånger tidigare, men inte såhär. Och det har mer varit efter hårt arbete vissa dagar och senaste gången var väldigt väldigt längesen.

Efter att ha legat i ungefär 1 timme till, reste hon sig igen och jag ser att hon stapplar och haltar igen. Usch, det här är inte kul!

Hon är nu 8,5 år gammal. Hon är ingen ungdom längre, men det är ju inte heller sådär jättegammalt.
Dock har hon ju höftledsdysplasli. Det kanske börjar ta ut sin rätt nu efter alla år jag jobbat med henne.
I över 4 år har jag gett henne Glukosamin som extra tillskott för hennes leder. Och det har verkligen fungerat bra. Framförallt märkte jag en stor förbättring av rörligheten vid bruksarbetet.
Kanske ska jag öka dosen till 2 kapslar per dag?

Jag är glad och tackar högre makter för varje dag Ronja är frisk och glad och hoppas hon kan vara med länge än!



Foto: Anders Ekberg




Kommentarer
Postat av: Sarah

Känner med dig Karin. Min Lina börjar med bli till åren. Hon blir 10 i september. I höstas mådde hon inte alls bra. Du går hon på Rimadyl dagligen och det har gett henne lite glädje tillbaka och jag tror inte att hon har så ont i sin rygg mera. Kanske kolla Ronja om hon kanske ska få smärstillande? Tog mig nästan ett år innan jag beslutade mig för att ge henne det hela tiden. Jag tror även att snön påverkar dem mer än vad vi tror. De slirar rundor och måste spänna sig. Jag håller tummarna för att det inte ä'r ngt allvarligt med lilal Ronja

2010-02-22 @ 22:40:46
URL: http://www.sarahlina.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0