yoga/meditation

Har idag varit på yoga-kurs. Det var kursstart idag, men jag tjuvstartade förra veckan med en prova-på-gång då vi gick igenom en del rörelse och så.
Men i kursen jag går ingår även meditation som inte fanns med på prova-på.
Efter förra veckans yoga-äventyr hade jag en fruktansvärd träningsvärk i rygg och axlar dagarna efteråt. Tror att det blir likadant denna gången, men även träningsvärk i mage och möjligtvis även rumpan.
För det är faktiskt så att man får träningsvärk av yoga. Jag har tidigare hört andra säga det, men inte riktigt trott på det, för för mig var yoga att man sitter i någon position och rör armarna lite hit o dit.
Och det kanske ser ut så. Men dels sitter man inte bara och dels är det otroligt jobbigt att röra armarna "lite hit och dit" och böja sig fram och tillbaka och lyfta ben o överkropp samtidigt i liggande ställning osv.
Yoga är alltså rena gymnastiska rörelser fast mycket mycket skonsamt för kroppen. Och denna träningsformen verkar passa mig perfekt med tanke på hur skonsam den är för rygg, axlar och nacke och även för att träning för mig är att få rörlighet i just de delarna av kroppen som annars så lätt bara förblir stilla och stelnar till. Jag har ju ofta problem med skuldror, nacke, axlar och rygg och detta känns jättebra.

När jag gick prova-på gången så hade jag så fruktansvärt ont i min högra axel/skuldra/arm. Jag brukar aldrig ha ont i höger, men det högg till hela tiden och jag kunde varken sitta eller ligga bekvämt. Under yogan gjorde det oxå fruktansvärt ont och jag tyckte inte jag kunde röra mig helt som jag skulle och höll på att få nackspärr. Men nästa dag var värken som bortblåst (nåja, då hade jag förstås träningsvärk, men sen försvann det) och jag var helt rörlig igen i höger sida och har inte ont ett dugg nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0