Svamp svamp å åter svamp

Jag o Ronja var ute i svampskogen idag med några goda vänner. Egentligen skulle jag visa vännerna var man kunde hitta kantarell. Men när jag var ute och rekognicerade igår, så var det väldigt dåligt med kantareller. Förmodligen har det varit för varmt nu. Helgen som var bjöd ju på underbart väder. Kanske inte kantarellerna gillade.
Men, i alla fall, så var vi vid mitt gamla kantarellställe. Förra året skogade dom där och hela kantarellbacken blev fördärvad av skogsmaskiner. Men dom jag sa till vännerna, den enes död den andres bröd. Så istället för kantareller fanns där mängder med sopp och då framförallt Karl Johan (Stensopp) och Blodsopp. Och jättefina exemplar. Tidigare har jag hittat några enstaka exemplar av dessa svampar i just den skogen, men nu fanns där hur många som  helst. När vi hade rensat backen, gick vi över till en annan skog där jag vet växer mycket smörsopp. Men tyvärr hittade vi bara en och annan. Dessutom tycker jag att smörsopp måste plockas när de är väldigt små, annars blir de så "svampiga".
Kom i alla fall hem med både Karl Johan, blodsopp, smörsopp och några andra soppar.
När jag vägde alla svamparna, så vägde dom ca 2 kg, men då var dom inte rensade.

Av det gjorde jag en underbart god svamppaj som även innehöll squash och purjolök. Mums!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0