Klicker-kurs

Jag och Ronja går en klickerkurs på Svedala Brukshundklubb. Klicker innebär att man lär hunden moment genom operant inlärning och att belöna med ett klick med en sk klicker.
Operant inlärning betyder att hunden i princip lär sig själv. Hunden ska klura ut vad den ska göra helt själv och jag klickar för det beteende jag önskar få fram hos hunden. Klickern är en förstärkt belöning och efter klicket kommer godis.
Man börjar i små små steg förstås.
Jag har precis lärt Ronja att snurra runt till vänster. Höger är fel, hon får bara snurra åt vänster. Och då börjar man med att klicka bara hon vänder huvudet åt vänster. Detta tog totalt ca 2-3 timmar uppdelat på några dagar. Kanon.

Jag har använt klicker i träningen tidigare men bara som förstärkt belöning och inte som inlärning. Så detta är helt nytt för oss och Ronja blir supertrött av ett pass på 5 minuter.

Klicker-träning och dess metoder är så långt ifrån hur jag började träna hund för 20 år sedan och då började man ändå tala lite smått om "snälla" metoder.
Men på den tiden var det fortfarande mycket ryck i kopplet om hunden tex snusade eller släpade eller var allmänt ouppmärksam.
Igår på kursen fick jag lära mig en ny metod att med klicker lära in fritt följ MED HUNDEN FRAMFÖR SIG!
En av kursdeltagarna har en hund som bara är några månader och hon har lärt in allt med klicker och hon visade hur man kunde lära in fritt följ med hunden framför sig och ändå få ett "riktigt" fritt följ som jag aldrig sett det på en så ung hund. Jätteimpad blev jag.
Men det gick inte alls lika bra med Ronja. Det är svårt att lära om en hund som inte är inlärd operant från början. Men vi kämpar på, för jag vill oxå ha ett så snyggt fritt följ. Kanske inte med Ronja, men med min nästa hund.
Alla moment, enligt den "nya" metoden, lärs in framför hunden. Och det funkar ändå med precision vid vänstra sida sedan.

Kommentarer
Postat av: Pamela

Hej! Jo det e verkligen itne det lättaste att hålla henne lugn, inte nu när hon tycker hon e frisk =) Fin tattoo du har gjort!! :D

2008-09-11 @ 10:28:00
URL: http://briardkimba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0