Hurtbröd

Bakade igår ett supernyttigt bröd, hurtbröd, som jag smakat och fått recept av Annika. Det är jättegott och mycket lätt att baka. Behöver inte jäsas utan bakas med bikarbonat istället för jäst. I receptet ingår massa nötter, russin och sånt. Eftersom jag har en nötallergiker i familjen har jag fått byta ut nötter (valnötter, paranötter, hasselnötter osv) mot mandel eller cashewnötter och lite annat. Man tager vad man haver....

Här är receptet:

Hurtbröd - 1 st

2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl (jag använde rågmjöl för att få ett ännu nyttigare)
1 dl krossade linfrön
1 dl russin (kan uteslutas om man inte gillar russin i bröd)
1 dl grovhackade hasselnötter, valnötter, mandel, solrosfrön osv
(jag tog hel- och spån-mandel, solrosfrön o pumpafrön och ca 3 dl istället)
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Gör så här

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Rör i yoghurt, honung och sylt.
Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 tim.
Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0