Hundträning

Var och tränade Ronja igår på brukshundklubben. Igår var det träning med träningsgruppen. Annars är det ju vissa tisdagar "klicker-träning" och det är urjobbigt att hålla reda på när det är vad. Man måste ju träna! Och till klickerkursen måste jag träna andra saker än vanligt - operant inlärning - så det är jobbigt att hålla reda på. Men men.... så är det när man gör många saker samtidigt.

I alla fall så tränade jag tillsammans med Linda och Ingrid igår.
Jag tänkte bara träna fritt följ, rutan och vittringsapport. Var inte så inspirerad (åh, så ovanligt nu för tiden) och så var det så himla kallt (trots att jag hade långkalsonger på mig!)!!!
Men när jag väl startade gick Ronja skitbra. I början på fria följet var hon inte riktigt med, eller med och med. Hon var med men hade inte riktig kontakt med mig, så började med att bara berömma kontakten när hon gick. Och se - det fick upp hennes tempo och koncentration på mig och vad vi gjorde. Någon sne sittning blev det, annars kändes det förvånansvärt bra. Linda tyckte oxå hon gick bra.
Därefter körde jag rutan, först till konen och sen in i rutan. Hon rusade iväg, rakt in i rutan - längst bak, där jag vill ha henne. Skrek stanna till henne och hon stannade fint och satte sig precis där jag ville!!! Whao - vad har hänt med henne. Klick med en gång hon var rätt och sen rakt in i rutan och mycket beröm!
Jaha vad skulle jag nu träna.
Linda förslog inkallning med ställande och läggande, men jag ville inte. Har inte tränat det på så himla länge och Linda och Foppa tränade innan oss och Foppa gjorde inkallningen som en super-10:a. Hallå, hur skulle jag överhuvud taget bara kunna tänka på att träna det efter dom?
Men Linda är bra på att övertala :-) så jag gjorde en inkallning. Och döm om min förvåning (och Lindas och Ingrids förvåning) när Ronja gjorde en av de bästa inkallningarna hon gjort. Nåja, det blev ju ingen Foppa inkallning med ställande i luften och läggande som en border collie, men det var otroligt snabbt ställande och läggande för att vara Ronja och helt okej för vilken hund som helst.
Nöjd? JADÅ!
Därefter körde jag vittringsapportering. Förra gången jag körde det med Linda så gjorde Ronja en kanon vittring. Gick från ena änden av raden med pinnar, till sista pinnen och tog rätt på vägen. Smakade ingen pinne. Hur bra som helst. Och gjorde precis likadant igår igen när vi tränade. Jätte jättemycket beröm.
Ja, så sista moment körde jag rutan igen. Ville köra hela, med att jag går mot den osv och sen inkallning. Gick jättebra. Hon sprang snabbt rakt in i rutan, stannade på samma ställe som första gången, la sig fint och kom kanonbra på inkallningen.
Tja, vad säger man?
Vilken hund! Varför är hon inte såhär alltid?

Tack Linda, du är en sån himla klippa att träna med och du och Foppa inspirerar oss så mycket. Hoppas du kvalar till SM nästa år igen!

Vill dessutom på att säga grattis till Niclas och Akkila som redan kvalat in till nästa års lydnads-SM - GRATTIS!

Kommentarer
Postat av: Linda

Så kul att det går bra med träningen! Det är såklart extra roligt när det går så mycket bättre än man förväntat sig. Sen tycker nog hundarna att det är skoj när matte blir fullkomligt överlycklig och öser på med berömmet =). Ska du tävla den 16:e? Jag ska komma förbi å titta, bla Anna och Pelle ska ju tävla. Jag får ju nöja mig med att vara hejarklack nuförtiden. Ha det bäst, hälsn Linda!

2008-11-05 @ 18:43:34
URL: http://lucaswilner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0