Sanningen om att ha hund...!

Något att läsa för alla som är i färd med att skaffa sin första hund!

Att ha hund är underbart. Man har alltid en trogen vän hemma, som dessutom alltid är glad och avgudar en. Men kommer ut i naturen och får dessutom massor av motion på köpet. Man lär känna otroligt många trevliga människor - både med och utan hund.
Klart, det kostar lite oxå. Försäkringar är dyra - och det måste man ju ha. Maten är inte heller så billig, framförallt om hunden är av större ras som äter en del. Någon nu leksaker köper man varje gång man är i djuraffären och måste köpa mat.

Men sen kommer det som inte är så positivt med att vara hundägare.
I morse var jag då ute med min käraste Ronja. Hon är en duktig och lydig hund som följer mig troget överallt, utan koppel.
Vi promenerade på ett fält som går mot skogen. Hon sprang bakom mig. Jag vände mig om - och hon var inte där. Jag kallade. Inget hände. Kallade igen. Inget hände. Tänkte att hon förmodligen sprungit ner till ån för att ta ett dopp. Gick tillbaka, nerför en lite slänt och där var hon - rullade sig i något jätteäckligt. Jättelycklig kom hon springandes till mig och ville stryka sig mot mina byxor. isch! Nä! Hon stank!

När vi kom hem var det bad som gällde. Gillade hon inte alls, för hon tyckte hon luktade sååååå gott. Men det blev bad.

På eftermiddagen var jag och kompisen ute en superlång runda i skogen med våra små älsklingar. Där hade dom skogat och stora maskiner hade kört överallt och dessutom har det ju regnat något kopiöst den senaste tiden. Det betydde att det var jättelerigt överallt, stora lerpölar som min älskade labrador bara älskar att plöja genom. Lilla Ella, som är en fin hund, ville inte alls gå genom den äckliga sörjan, så hon gick fint sidanom. Men har man en labrador så måste dom bara hoppa i alla vatten pölar och lersörjor dom ser.
Tillbaka vid bilen ville jag knappt låta henne hoppa in i buren med tanke på vilket jobb det skulle bli att städa sen. Men hon fick ju hoppa in. Väl hemma var det in i duschen en gång till för att få bort lerklumparna som satt fast överallt.

Det är jättehärligt att ha hund!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0