Dagens träningspass

Imorse var det återigen ett underbart härligt väder. Strålande sol och riktigt vårvarmt. Men så kommer dom där elaka molnen in igen, det börjar blåsa halv storm och regnet börjar smattrar mot rutorna. Det är +9 grader ute men så fruktansvärt kallt att jag behövde både långkalsonger o mössa på mig när jag gick ut.
I Österrike var det -10 grader när vi anlände. Och där var inte alls kallt, bara hög härlig luft!

I eftermiddags tänkte jag då ta ett lydnads träningspass med Ronja, men eftersom konerna flög hej vilt brydde jag mig inte om det utan tog med uppletande-väskan med ut istället. Körde alltså ett litet uppletande av föremål med Ronja. Inte sådär jätteavancerat, jag var ju ensam så det var bara min doft i den vallade rutan och min doft på föremålen, men det var mest hennes tempo och raka skick jag ville träna. Och att hon går ut varje gång jag skickar. Sen har vi inte tränat uppletande sen i höstas, så det behövs.

La en liten ruta som var ca 50 m på djupet och kanske 20 m på bredden. Där la jag ut 4 föremål på linje, detta för att få henne att gå ut varje gång på samma ställe trots att hon sökt av området redan. Hon ska veta att även om hon hittar föremål nära, kan det finnas fler föremål därute och likadant om hon hittar första föremålet långt ut.
Ronja tyckte det var skitkul och gick ut jättefint alla skicken. Sista skicket gick hon först lite snett, men sen in i rutan igen och sökte av resten fint. Hon höll fint tempo både ut och in varje gång. En mycket lyckad uppletande-träning med andra ord. Kul.

Kommentarer
Postat av: Lotta & Nelli

Hej,hej,
Javisst ska vi ta en kull valpar på Nelli.Det är tänkt att jag ska behålla en.Jag ska inte ställa ut Nelli men jag kommer dit och tittar. Jag är nästan bara på sök/träningsgruppen,så därför är det nog ett tag sen vi sågs.
Ha det bra så ses vi.........

//Lotta & Nellan

2008-03-03 @ 13:23:00
URL: http://www.nelli.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0