Uppdaterat

Äntligen är nu hemsidan (www.ronjasmatte.com) uppdaterad med tävlingsresultat från i år. Ja, inget att skryta med, men ändå. Även ny bild finns på sidan.

Vi var ute idag igen på lydnadstävling i Skanör-Falsterbo. Men vill helst inte prata om den tävlingen heller. Antingen är Ronja helt enkelt trött på att tävla (på träning är hon oftast mycket mycket piggare mer go i henne), eller så är det jag som har en uppgiven inställning, eller så tränar jag för lite, eller så är det helt enkelt för varmt. Förmodligen är det en kombination av alltihop.
Brukar väl inte heller riktigt allvar med träningen. Det blir inte alls så mycket träning som när vi tävlade förr, men det är en avvägning så hon fortfarande ska tycka det är kul. Sen är det väl mycket jag oxå. Varje tävling som inte går bra, går min motivation ner mer och mer och jag får mer negativ inställning inför varje tävling, även om jag vill tävla och tycker det är kul och jag vet att Ronja kan.

I alla fall så gick tävlingen sådär. Vittringsapporteringen gick, tack och lov, även riktigt bra idag - vi fick en 8:a, lite tugg, annars bra. Men rutan!!!! Detta hemska moment! Först fick jag säga till henne 2 gånger innan hon förstod att hon skulle till rutan, hon stod som om hon aldrig hört mig säga det kommandot förr, helt stilla. När hon väl sprang mot rutan, sprang hon rakt in och jag sa stanna. Kanon! Men därefter var det ligg - och det kommandot hade hon aldrig i sitt liv hört talas om. Hon satte sig. Försökte ungefär 5 gånger till med ligg-kommandot, högre och högre och till sist låg nog alla hundarna som var utanför ringen, men inte Ronja. Försökte även med ligg-kommando o handtecken, som vid fjärrdirigering. Men nä, ligg hade hon aldrig hört talas om. Noll poäng!!!! Alltså kan man bli galen för mindre???
Annars var hon ganska slö och tråkig - skrapade ihop 220 poäng.

Denna helgen var det lydnads-SM på Öland. Linda och Foppa lyckades ju komma med. Enligt sms från Linda gick det hela skit, men hon lyckades skrapa ihop poäng till ett 2:a pris o de placerade sig i mitten.
Bättre gick det för "Pudeltanten" och Tjalve som fick 1:a pris och bara var 2 placeringar från att komma med till finalen. Synd, men grattis till er ändå. Tjalve är en super-pudel!

Det var oxå mitt mål en gång - SM. Men jag tränade så mycket annat och ville satsa på brukset, så då höll det inte att försöka kvala in till SM samtidigt. Nu när jag vet att Ronja är kass i bakdelen och har ont ibland, så skulle jag satsat på lydnaden o inte brukset. Men nu är hon 7 år, så tycker det är lite sent att göra något åt. Vi kör bruks-spår så länge hon håller och sen får jag väl se mig om efter en ny förmåga att träna.
....kanske....! Det är ett himla jobb man måste lägga ner för att hålla sig på den nivån jag är på nu och ännu mer för att komma med till SM. Vi får se!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0