En gamling och en sjukling

Helt plötsligt utan förvarning har vi märkt att Ronja blivit gammal. Ronja fyller 7 år om några veckor. 7 år för en labrador är inte gammalt egentligen, hon borde vara på toppen just nu. Men hon har ju börjat få lite krämpor, artros tex. Men eftersom hon har höftledsdysplasi, så är det ju inget konstigt med det. Det behandlar jag nu och där märks inget just nu. Men det vi märkt är att hon börjar höra sämre. Och det gick fort. Och hon hör ganska mycket sämre - faktiskt. Och det är inte som hon blivit nonchalant som dom kan bli när dom blir äldre. Dom bryr sig inte. Nej, hon hör sämre. Det är lite jobbigt, både för henne och för oss.
Min gamla hund (som blev 11,5 år) fick de här symptomen när han var runt 9 år och då hade han innan dess blivit lite nonchalant. Men Ronja är bara 7! Dessutom har hon börjat bli slö, väldigt slö. Har märkt det på en del tävlingar och förklarat det med att hon varit för tjock. Har bantat ner henne nu, så nu ligger hon på 29 kg, som är lagom för henne. Men ändå är hon jätteslö och nu märks det dessutom när man är ute vanliga rundor med henne. Vill inte ens tänka på att tävla med henne när hon är såhär. Okej, det är sommar och det är varmare, men det är inte jättevarmt och hon är likadan de dagar det regnar och blåser ute.
Varje dag (minst 1 gång om dagen) powerwalkar jag med henne ca 1 timme och det är helt hopplöst just nu. Förr har hon fått gå lös, men det går inte nu längre, hon kommer så långt efter och jag måste ständigt vänta in henne. Då får ju inte jag min motion. Så nu får hon ha koppel på största delen av sträckan och jag måste ändå peppa henne och göra små ryck i kopplet för att hon ska hålla mitt tempo och inte komma efter. Det är jättejobbigt.

Men för att ge ett exempel på att hon hör sämre. Jag har märkt det flera gånger hemma tidigare, men i går natt blev det uppenbart. 2 katter höll på att ha ihjäl varandra utanför sovrumsfönstret mitt i natten. Dom skek och fräste så hela huset vaknade. Till sist var vi tvugna att gå upp och öppna dörren och skrika åt dom för att få iväg dom från tomten. Av detta märkte Ronja ingenting. Hon låg tryggt och sov 7-8 meter ifrån dörren! Hon som alltid vaktat så ihärdigt och varit på allerten när dörren öppnats och så.

Blir lite ledsen av det. Hon är ju inte så gammal åldersmässigt, men verkar bli gammal inombords mycket snabbare än hon borde. Yngsta dottern tyckte att nu kunde hon väl bara får vara hund. Med det menade hon att jag och hon har jobbat och tränat och tävlat Ronja så otroligt mycket och hon tyckte lite synd om henne. Men Ronja älskar att träna och göra saker med mig och det är bara bra för hundar, så det är inte synd alls. Vad som är synd är att hon kanske får bli "bara" hund framöver. Då blr det verkligen synd om henne!

Sen har jag även en sjukling hemma just nu. Äldsta dottern är riktigt eländig. Hon har under 3 veckor sommarjobbat på dagis här i byn. Sista dagen hon skulle dit vaknade hon med väldigt väldigt hög feber och kunde inte gå. Febern har hållit i sig i 4 dagar och hon har haft en fruktansvärd hosta. När hon var liten hade hon lätt för att få streptokocker/halsfluss, så jag misstänkte det. Men hon brukar inte hosta så då. Men efter 4 dagars feber beställde jag tid på vårdcentralen (men dom ville helst inte ha dit henne för "det går så mycket feber o hosta just nu, det är nog ingen infektion").
Och det visade sig att hon har lunginflammation!!!!! Hon fick utskrivet penicillin o hostmedicin, så nu ligger hon och sover (fast det har hon gjort nu i 5 dagar) och återhämtar sig.

Summa summarum: Det är farligt att jobba på dagis - alla dagisbaciller! Och, stå på dig när du ringer vårdcentralen och få en tid om du tycker du behöver en!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0