Dyra mediciner!

Var på Apoteket idag för att fylla på förrådet av migrän-medicin. Jag använder en medicin som heter Zomig och den får jag i både munsönderfallande tablett och nässpray. I varje paket ligger 6 tabletter alternativt 6 nässpray. Dyra som pocker är dom oxå. Jag var tvungen att börja om från scratch med högkostnadskortet. Totalkostnaden blev 813 kr, dvs 67:75 kr/st!!!!!! Gissa om man väntar in i det längsta med att ta en tablett. Jag är ändå ganska förskonad eftersom jag ändå inte tar medicinen så himla ofta.

Tänker ofta på de som måsta medicinera sig varje dag. Okej, alla piller är ju inte lika dyra men ändå. Högkostandskortet är oxå jättebra. Jag kommer ofta snabbt upp i summan och hämtar ut mina sista mediciner helt gratis eller till mycket höga rabatter.

Det jag kan göra för att minimera tablettintaget är att tänka på att dricka mycket (tyvärr hjälper bara vatten i detta läget), äta regelbundet, sova tillräckligt och njuta av livet men inte av för mycket rödvin (eller, det finns faktiskt en del sorter jag klarar av riktigt bra oxå).
Ibland räcker det förstås inte. Men i helgen funkade det bra. Jag hade lite migrän hela helgen. Inte så det blev sådär jättejobbigt, men ändå så jag kände mig tvungen att ta min medicin. Så i fredags tog jag en tablett innan jag gick hem från jobb. Väl hemma var migränen borta. Kanon! Kunde ju passa på att dricka flera glas gott vin då. Lördag efter spårträningen kom migränkänningen tillbaka. Tablett igen. Och vips kunde jag dricka mer vin på kvällen. Söndag innan vi skulle åka till mamma återkom migränen. Den var ganska kraftig. Inga tabletter hemma. Tog nässpray. När jag kom dit var migränen borta. Men jag lugnade mig med vinet och höll mig till vatten. Skulle ju ändå köra hem senare.
Ibland är det en mirakelmedicin som är dyrare än vinet!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0