Träningsrapport...

Tränade Ronja idag. Men hade ingen ork att åka ner på klubben så det fick bli hemmavid. Har ju ganska bra, hyfsat upplysta gräsytor utanför huset.
Det gick i alla fall mycket bra. Eller så bra det kan bli, när det är lite halvskumt. Hopp, apportdirigering och vitringsapport tränade jag inte. Annars körde jag hela elit-lydnadsprogrammet + skall och kryp. Vågade mig på krypet oxå även om Ronja varit lite krånglig i bakdelen. Nu är hon bättre, men jag ser ju att hon inte riktigt tar ut stegen som normalt i trav. Ändå gick krypet bra. Lät henne bara krypa 2-3 m (8 m i tävlingssammanhang).

Annars tränade vi fritt följ med både 8:or, cirklar, backningar osv i gången. Givetvis även vändningar och halter. Ronja var mycket följsam, mycket bra o raka sittningar, bra vändningar. I höger cirklar trängde hon lite, men när hon fick ett knä i sidan blev det bra! Mitt i fritt följ körde jag även gå-rutan med stå, sitt och ligg. Vid stå tog hon ett extra steg, sitt och ligg gick snabbt och bra.
Därefter var det sändande till rutan. Konerna hade jag försökt sätta där det var som mest upplyst, men det är inga strålkastare precis, så första skicket klarade hon till konen och sen sprang hon rätt mot rutan, men hittade inte rutan. Stannade en bit därifrån och kom sen mot mig. Jag sa "rutan" igen och hon gick mot ena hörnet av rutan och ställde sig vid konen och kom sedan till mig igen. Gjorde om det men utan skick till första konen, bara ställde henne där. Skickade därefter till rutan och hon sprang rakt till rutan och in i den i mitten jättefint.
Flyttade därefter rutan och gjorde om samma sak som sista moment och det gick kanon.
Sen körde vi fjärrdirigering på ca 5-6 m avstånd. Hon hade problem med backligg först. Fick göra om 2 gånger innan hon förstod att det var backligg och inte bara vanligt ligg framåt. Sen körde jag stå/backsitt. Då la hon sig med en gång. Fick göra mycket tydligare tecken och säga kommandot mycket tydligare och då gick det oxå bra. Körde det sedan en gång till lite senare med fullt avstånd, men då fungerade inte backligg. Gjorde om 2-3 gånger, men hon förstod inte. Gjorde till sist om på 3-4 meters avstånd och då funkade det med en gång, gick då ut fullt avstånd igen (15 m) och då fungerade hela fjärrdirigeringen bra.
Sen var det skall och kryp och bägge gick jättebra!
En mycket bra träning, trots att jag inte kunde köra hela programmet. Men det jag körde körde jag så tävlingsmässigt som möjligt utan för mycket beröm och godis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0